Kære Aminobrugere, Er der nogen som kender til et sted hvor man købe et pantone farvekort brugt eller billigt? Farverne skal være brugbare til textiler. Jeg håber der er nogen som kan hjælpe,
|
Hvorfor ikke gå digitalt?
Kære Aminobrugere, Er der nogen som kender til et sted hvor man købe et pantone farvekort brugt eller billigt? Farverne skal være brugbare til textiler. Jeg håber der er nogen som kan hjælpe,
|
Hvorfor ikke gå digitalt? |
Jeg er ikke sikker på at denne kan bruges, selvom det ville være fantastisk! Så vidt jeg ved vil farverne på ens computerskærm være nærmest ubrugelig, sålænge man ikke har en speciel computerskærm. Farverne afviger meget i forskellige lys,derfor er man nødt til at have en vifte, eller cotton prøver af farverne og have en naturligt dagslys hvor man kan se farverne helt korrekt. Neon og metal farver kan fx. også være svære at se nøjagtigt på en skærm. Dette er min erfarring, men er jeg forkert på den med noget af det hører jeg selvfølgelig gerne fra jer :-)
|
Hej Først af alt vil jeg altid anbefalde at man køber farvekort fra nye, specielt pantone. Da de ikke er helt dækkende farver, og derfor kan en guldning desværre forkomme. Men du kan købe dem her. http://www.creas.com/grafisk/pantone/pantone-matching-system/pantone-formula-guide.aspx Når vi så snakker om tekstil farver, så kan du også resikere at løbe ind i RAL farver. Så en vifte af det er også at fortrække. Snakker vi om dagslys, så kører vi DK en standart på 65.000 grader kelvin, i sverige kører de 64.000 grader. Det synes som et meget blåt lys. Og en dagslys kasse koster i nærheden af de 17.000 kr. Og reelt set er det bare en grå kasse med 2 lysstofrør, som giver det lys. Og de rør skal så skiftes med jævne mellemrum. Fordelen ved at lave en standart som dette, er først at ens kunder ikke kan tjekke op på ens farver da de normalt ikke har det udstyr. Men også at man har en standart, der gør at man kører ens gang til gang. Og derved ikke er afhængig af andre forhold. Man kan sagtens klare sig uden en dagslyskasse. Og man tjekker tit farver op mod forskelligt lys, netop for at tjekke ændringer i ens blanding. Sådan at den kommer så tæt på som mulig.
Tager vi så og snakker om farver kontra skærm og printer, så kan et solid pantone kort ikke samlignes med det, netop fordi at skærmen er bagrundsbelyst, og en printer kører CMYK raster, og ikke består af en enkelt farve. /Kenneth |