Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny hjemmeside - strategi

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Frank
Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 02:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg sidder pt. i den situation at jeg skal stå for redesign af en hjemmeside der på ingen måde lever op til kravene om en hjemmeside anno 2012. Det er en lille virksomhed, placeret i udlandet hvorfor ejeren har besluttet at anvende "lokale" virksomheder til selve programmeringen af hjemmesiden.

Før de kan begynde at programmere skal de jo helst vide hvad de skal lave, og det er her jeg kommer i tvivl. Jeg har en god idé om hvordan hjemmesiden skal se ud, og hvorfor den skal se sådan ud. Hvad der skal være på hjemmesiden har jeg ligeledes en god idé om.

Nu kommer mit store problem;

- Hvilken strategi skal bruges til redesign af hjemmeside?

Jeg har et mål at arbejde efter, jeg har hvordan "jeg" gerne vil have det til at se ud, men hvad med alt det midt imellem, hvordan griber jeg det an. Det skal siges jeg er marketing-mand, hvilket gør at jeg højest sandsynligt vil gribe det anderledes an end en del Amino'er. :-)

Jeg tænker b. la. at jeg skal have en fotograf til at tage billederne, en SEO mand til at optimere SEO'en, en tekst forfatter til at skrive teksterne til hjemmesiden osv. Webdesignerne skal sådan set bare lave "rammen". OG nej, søger på nuværende tidspunkt ingen Amino'er til projektet :-)

Jeg har googlet frem og tilbage, og lidt til, men kan ikke rigtigt finde noget brugbart - synes jeg.

Håber nogen derude kan hjælpe, god weekend!

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 03:13

1. Få på plads hvordan du vil have den skal se ud.

2. Find en god SEO person, der er flere på Amino og få dem med fra starten.

3. Få lavet designet.

4. Få ordnet billederne.

5. Få teksten ordnet, gerne af en der kan skrive gode tekster til brugeren men som også har en smule SEO optimering.

6. Læg det nye site op når alle links peger det rigtige sted hen og brugervenligheden er i top.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Frank
Tilmeldt 14. Feb 11
Skrevet kl. 15:53

Hej Lasse,

tak for dit svar. Umiddelbart søger jeg en mere dækkende beskrivelse af hvad der skal gøres - gerne et link til en e-bog, en hjemmeside el. lign. Det er første gang jeg skal stå for en hjemmeside til andet end hobby brug, og derfor er der højest sandsynligt nogle andre ting / faldgruber man skal være opmærksom på.

Du anbefaler en SEO person fra Amino, hvorfor? Hvis hjemmesiden er i e.g. Brasilien ville det så ikke være en fordel med en brasiliansk SEO person? Og hvad hvis hjemmesiden er på engelsk, kan man så ikke bare tage en fra E-lance til 10-15$ i timen? Jeg kan ikke se hvorfor en DANSK SEO mand skulle være så stor en fordel :-)

P.s. ovenstående spørgsmål stilles af ren uvidenhed.

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Fra  . Skrevet kl. 17:54

Peter:
tak for dit svar. Umiddelbart søger jeg en mere dækkende beskrivelse af hvad der skal gøres - gerne et link til en e-bog, en hjemmeside el. lign. Det er første gang jeg skal stå for en hjemmeside til andet end hobby brug, og derfor er der højest sandsynligt nogle andre ting / faldgruber man skal være opmærksom på.

Kender desværre ikke til nogen bøger som præcist dækker dette emne.

Peter:

Du anbefaler en SEO person fra Amino, hvorfor? Hvis hjemmesiden er i e.g. Brasilien ville det så ikke være en fordel med en brasiliansk SEO person? Og hvad hvis hjemmesiden er på engelsk, kan man så ikke bare tage en fra E-lance til 10-15$ i timen? Jeg kan ikke se hvorfor en DANSK SEO mand skulle være så stor en fordel :-)

P.s. ovenstående spørgsmål stilles af ren uvidenhed.

Du behøver absolut ikke at tage en der er fra Amino, men SEO lavede forkert kan blive en stor hovedpine.
Du skal være sikker på at finde en der ved hvad de laver.
Der er rigtig mange som siger de er SEO eksperter som ikke har nok viden om emnet.
Mit gæt vil være 80% at alle dem som tilbyder SEO ikke laver en ordenlig SEO optimering.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Frank
Tilmeldt 14. Feb 11
Skrevet kl. 18:58

80% er et højt tal, det lyder som om jeg skal gøre mit research grundigt inden jeg begynder.

Jeg kan se du selv driver siden webnerds.dk (Som dog er ved at blive opdateret i skrivende stund), men hvad skal man kigge efter, når man vælger SEO, tekstforfatter osv.?

Ps. Hvis de er andre der kender til eventuelle e-bøger o.lign. så sig gerne til. Ellers kan I jo skrive en :-)

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 19:04

Referencer - det var i hvert fald det, jeg ville kigge på

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Fra  . Skrevet kl. 19:09

Peter:
Jeg kan se du selv driver siden webnerds.dk (Som dog er ved at blive opdateret i skrivende stund), men hvad skal man kigge efter, når man vælger SEO, tekstforfatter osv.?

Tja, du skal altid tjekke folks referencer især med freelancere, så det gir sig selv.
Men målet er resultatet, så kig efter hvad de har af resultater før med andre kunder.

Er det SEO, så skal de ikke efter min mening bruge en masse spam backlinks, men fokusere på kvalitets backlinks.

Hvis du skal overse hele processen og uden at kende hvor lang tid du har, viden for emnet og budget.
Så kan jeg anbefale en SEO bog fra enten Thomas Rosenstand eller Mikkel Demib samt E-pusher fra Martin Thorborg.

De giver ikke præcis alt hvad du skal bruge men et godt indblik.
Jeg kender ikke til nogen bøger på f.eks. Amazon, men det kunne være et projekt senere for en AminoSmile

Fra Frank
Tilmeldt 14. Feb 11
Skrevet kl. 19:35

Super Lasse, tak for svaret.

Jeg har læst E-Pusher for et par år siden, dog synes jeg mest den henvender sig til e-shop's. Siden jeg skal stå for er mere en en-vejs-kanal til at oplyse om hvad firmaet sælger. De sælger service ydelser i den lidt dyrere ende (Kurser) hvorfor jeg har brug for et lidt andet take på tingene end den normale omgang med konvertering, spam backlinks osv.

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Fra  . Skrevet kl. 20:06

Hvis det mere handler om en info side, så ville jeg læse op på betydningen af farver, brugervenlighed, hvilken efterspørgsel af informationer der er for emnet, nem kontakt, videoer af tilfredse kunde interview, resultater efter kurset, osv.

For sådan side vil jeg anbefale at lave en god liste af keywords og integrere det i teksten, men først og fremmest fokusere på et professionel og brugervenligt design.

Du skal skabe tillid, så vær 100% åben, lige fra billeder af medarbejdere og deres funktion, til gode kunde referencer, til alt andet der kan skabe tillid f.eks. store kunder eller lignende.

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 486
Fra  Beneath » digital design Skrevet kl. 21:33

Alt kommer jo an på budget og ambition.

Men det eneste rigtige sted at starte er: Hvad skal sitets eksistensgrundlag - hvad skal det generere?

Når du har et mål er det noget lettere at strikke det sammen på bedst mulige måde.

Mål kunne fx være:
• Tilmelding til kurses
• Tilmelding til nyhedsbrev -> tilmelding til kurses
• Gentilmelding til nyt kursus

En god øvelse er usercases og et underliggende lag; userpersonas. Ja og så tidens ekstra lag - lad os kalde det user-viewport.

User-viewport
Hvordan ser brugeren sitet. Mobiltelefon, tablet, bærbar, stationær - hjemme, på arbejdet, på et offentligt sted?

User-personas
Opstil 3-5 fiktive brugere af sitet. Forskellige aldre, køn, social baggrund, uddannelsesniveau etc. Tænk enhver usercase igennem med givende person. Hvad ville 'Juan, 29 år, Universitetsstud. fra Rio' have brug for og hvordan ville han lettest komme til hans mål. Og omvendt hvordan ville 'Juliana, 56 år, hjemmegående' komme til samme. Hvordan vil de hver i sær reagere på sitets udtryk, sprog, tekststørrelser - ja hvad som helst.

Nåh jo, og nu når du er i Brasilien - så er der sikkert noget kulturelt der spiller ind også.

Lidt om Personas

User-cases
…er historie/gennemgang af sider, funktioner, etc en 'user' vil skulle igennem for at nå et givent mål. Tænkt alle tænkelige scenarier igennem. Usercases kan godt have samme start.

Lidt om Usercases

--

.......Men igen - det handler om budget og ambition. For ovenstående er ting man bruger ved større sites.

Der er masser af bøger, blogs, artikler, podcasts, videoer lige præcis om det at lægge en strategi for design af website. Google er din ven.

Læs fx Don't make me think, Designing with mind in mind, Paul Boag har lavet nogle bøger som måske kunne være interessante for dig

og tjek evt. disse podcasts ud: http://boagworld.com/podcast-archive

Og når du skal igang med din grafik-designer så husk at nogle ting er grimme og det er grund nok i sig selv til at lave det om, men at der også omvendt kan være grund til at noget er grimt.

:) Kim

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)