Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogføres dette?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi sidder lige og er ved at lukke bøgerne for 2011. I den anledning bliver vi i tvivl om en ting vedr uge 52 - måske er der en klog Amino, som kan hjælpe?

Min virksomhed lever af, at formidle salg på vegne af andre virksomheder. Derfor skal langt størstedelen af min omsætning videre til andre, så de hurtigt forlader virksomheden igen.

Forsimplet eksempel på uge 52 - 2011:

20 kr. i omsætning

15 kr. skal videre til andre leverandører

5 kr. til min virksomhed

Omsætningen ligger altså i uge 52, men pengene går først ind på kontoen i uge 1.

Udfordringen er altså: Omsætningen som sker i 2011, men hvor indbetalinger først modtages i 2012 på bankkontoen og videreføring af salget til leverandørerne også først sker i 2012.

Skal omsætningen registreres som omsætning i 2011 eller 2012? (Skal omsætningen eller omkostningerne hensættes) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg prøver - hvis jeg har forstået korrekt hvad du spørger om:

Det må jo så vedrøre uge 52 så debet omsætning 20 kr kredit status tilgodehavender (eller hvis du får pengene ind så kredit bank

og debet skyldige omkostninger 15 kr kredit status i skyldige omk (lidt på samme måde du vil bogføre din revisor formentlig)

Det giver dig en 5 krone i indtægt for uge 52 2011 

Når betalingen så sker ind og ud en gang i 2012 - så debet de to status poster mod banken

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver god mening, at man både skal registrere den reelle omsætning, og hvad man reelt har af varekøb (i vores tilfælde hvad der skal videreføres til leverandøren) vedr. 2011 i 2011.

At de indbetalinger og udbetalinger vedr. 2011, som først registeres rent fysisk på vores bankkonto i 2012, er jo faktisk underordnet ift. registreringerne på omsætnings- og varekøbskontiene.

Dog må det være således at omsætningen krediteres på omsætningskontoen og debiteres på tilgodehavender, hvis omsætningen skal registreres, som omsætning i 2011-regnskabet? Du skriver det omvendt i dit indlæg?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin:
Dog må det være således at omsætningen krediteres på omsætningskontoen og debiteres på tilgodehavender, hvis omsætningen skal registreres, som omsætning i 2011-regnskabet? Du skriver det omvendt i dit indlæg?

Ja - helt klart- man skal ikke rode med debet og kredit efter before-dinner drinken - vist så

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Super - blot vi er enige :)

Tak for hjælpen.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)