Der er ikke noget underligt i at købe tre poser slik for 40 kroner, to poser chips for 30 kroner, eller tre liter mælk for 10 kroner - det er alt sammen nogle almindelige rabatordninger vi er vant til. Men hvad med at lave nogle atypiske mængderabatordninger: to vaskemaskiner for 6000 kroner éen stk for 3500 kroner, tre bøger af samme titel for 400 kroner éen stk for 150 kroner. Jeg ved godt det lyder dumt, men det kunne da være at nogle af jer skulle prøve mit forsøg af, måske er der også en lille form for viralmarketing i det. En bogbutik kan få en god fordel ud af det, da de løber med hele ordren. Jeg kan godt forstille mig at Gitte køber en bog i Saxo, hende vendinde samme bog i Bog&ide, og hende sidste veninde køber ligeledes samme bog i Bilka. Det Gitte bør gøre var at fortælle sine veninder på Facebook at hun vil købe denne bog, og ville hører om der var to der ville være med til en mængderabat. Det er en slags mini-groupon kan jeg godt se når jeg tænker over det nærmere. Men, det kunne være sjovt hvis nogle af jer begyndte at eksperimentere med rabatter på f.eks tre Iphone headset til 800 kroner hvor en headset normalt koster 300 kroner - alle har jo efterhånden en Iphone, så mon ikke du hurtigt kan komme af med det i vennekredsen - og som butiksejer er det da sjovere at sælge tre af gangen, end at sælge et enkelt, og lade konkurenterne løbe med pengene for de sidste to. Lad mig hører hvis du tør at kaste dig ud i dette forsøg, eller måske allerede har været i gang med det længe. |
Hej Michael.
Jeg blev meget glad da jeg så dit indlæg.
Sagen er at jeg igennem en længere periode har gået med en lignende tanke selv.
Som jeg forstår din ide, skulle det være et produkt man selv forhandler - der har jeg en lidt anden vinkel.
Jeg har længe gået og leget med denne "mængderabatshandel", men jeg vil ikke være sælgeren.
Min ide går på at, forhandlere kan annoncere deres mængdetilbud på min side - jeg er altså "blot" et mellemled.
Min erfaring fra detailhandlen har fået mig til at tro på, at der kunne være potientale i en sådan side.
Jeg mangler dog at komme frem til den "perfekte" måde at gøre det på.
Har du tanker vedrørende min ide?
Super spændende at du tænkte lidt i samme baner.
Mvh.
Frederik Kollberg