Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Feb 06
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har søgt på Amino og fundet nogle indlæg vedr. kapitalafkastordningen men er ikke blevet klogere (eller også fatter jeg bare ikke hvad jeg har læst :-))


Overskuddet i min enmandsvirksomhed bliver beskattet som personlig indtægt, dvs. fuld skat af overskuddet.

Hvis man bruger kapitalafkastordningen kan man nøjes med at betale 28% af overskuddet og lade pengene stå i firmaet. Det lyder jo godt, men når så pengene skal snoldes op på nyt Hi-Fi, så kommer jeg alligevel til at betale fuld skat af udbetalingen?


Kan kapitalafkastordningen så kun betale sig hvis man lader pengene stå i firmaet for at investere dem ? så man reelt låner nogle penge af skattefar fordi man betaler mindre i skat sålænge de bliver i firmaet.


Det skal siges at jeg ikke har brug for pengene privat og firmaet har ikke brug for dem til investeringer, så derfor kan jeg ikke lige se om det bare er bedst at køre videre og blive personligt beskattet af overskuddet?

 

Hvis det har nogen betydning, så har vi ingen værdier vi afskriver på og vi har ingen gæld. (i firmaet altså, privat har jeg masser af gæld )

StylingShop.dk - design dit eget postkasseskilt 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rimeligt korrekt opfattet men den ordning du beskriver er virksomhedsordningen. Kapitalafkastordningen er en mere forenklet ordning hvor du i princippet blot beregner et afkast af aktiverne i virksomheden, som så bliver fratrukket i den personlige indkomst, og modregnes i de renteudgifter der fragår i kapitalindkomsten. Kapitalafkastordningen er faktisk bedst når vi taler udlejningsejendomme. For aktive virksomheder er virksomhedsordningen klart at foretrække. Rådet må være at du lader pengene stå i virksomheden indtil du får behov for dem privat.   

Omvendt skal man også være klar over at skatten på de 28% kun er foreløbig.


 




Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)