Det er jeg helt enig i! Jeg skal ikke negligere, hvad et drive for anerkendelse kan få folk til! |
TT Tekstforfatter:Det er jo slet ikke pointen. At tale om IQ i traditionel forstand siger meget lidt om, hvad man som menneske står for. At være klog ifølge en Mensa-test siger intet om dine menneskelige egenskaber. At være teoretisk klog har intet at gøre med at være menneskeligt klog. Rigtig mange lyn-intelligente mennesker er meget lidt dygtige til at have med andre mennesker at gøre - i såvel social som menneskelig/empatisk forstand!
Så er pointen bare gået fløjten herfra. Men ja, det er vidt forskellige egenskaber, der er tale om i de forskellige tests. Jeg synes heller ikke der er nogen, der har blandet dem sammen. Jeg tror såmænd også rigtigt mange lavt intelligente mennesker er meget lidt dygtige til at have med andre mennesker at gøre. Det handler nok om at være anderledes. Så kan sådan en test jo hjælpe til at forstå hvorfor en person er anderledes.
Mht at "bevise" hvor "klog man er så har jeg i hvert fald et behov for det, og det bliver jeg nok ved med. Er det områder jeg er dårlig til, så indrømmer jeg det også gerne blankt.
Jeg synes eksempelvis også det kan være et tegn på lavt selvværd eller uheldig adfærd for en selv, hvis man sætter sit eget lys for meget under en skæppe.
"Nobody puts Baby in a corner" - nu er der filmtid. God aften til jer, og der er da kommet en spændende diskussion ud af det her