Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oplysning om moms til kunden

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Højbjerg
Tilmeldt 21. Feb 12
Indlæg ialt: 15
Fra  Modebælter.dk Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen.

Jeg står lige nu i lidt af et dilemma.

Jeg har her for noget tids siden købt noget inventar som så skulle fragtes hjem. Derved lejede jeg en fragtmand til at køre det hjem. Vi aftalte derved også en pris som lød 2500,-.

Nu er mit problem at jeg har fået en regning på 3125,-.

Det er så her at mit spørgsmål indtræder. Må sælger gerne indgå/oplyse en pris til en privat kunden uden at angive at prisen er uden moms?

En mundtlig aftale er jo lige så gyldig som en skriftlig aftale. 

Håber i vil hjælpe mig med mit problem.

På forhånd tak! :D

Fra Rødkærsbro
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 481
Fra  ReneSejling.dk Skrevet kl. 08:39

Normalt når man laver forretninger, firmaer imellem handles der altid ex. moms. Men som regel spørger man lige om prisen er inkl. eller ekskl. moms. Er du momsregistreret betyder momsen jo ikke noget, men det kan jeg næsten regne ud du ikke er.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 21. Feb 12
Fra  Modebælter.dk Skrevet kl. 08:43

René Sejling:

Normalt når man laver forretninger, firmaer imellem handles der altid ex. moms. Men som regel spørger man lige om prisen er inkl. eller ekskl. moms. Er du momsregistreret betyder momsen jo ikke noget, men det kan jeg næsten regne ud du ikke er.

Hej Rene. 

Vi er jo private, og er heller ikke momsregistreret.

Så derfor er vi jo i tvivl om, om han bare kan oplyse en pris excl. moms uden at informere kunden om det?

Fra Rødkærsbro
Tilmeldt 15. May 10
Fra  ReneSejling.dk Skrevet kl. 08:46

Ok tænkte jeg nok. Derved kan i jo netop ikke trække momsen fra.

Men som sagt så handler man altid i ex. moms priser som firma, og derved mener jeg godt han kan tillade sig kun at oplyse ex. moms prisen. Kender ikke de helt klare regler her dog, men tror ikke der er noget at komme efter desværre. Andet end måske at høre vedkommende ad, og sige du troede prisen var inkl. moms og høre om de kan lave det lidt billigere.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:54

Hej

Jeg mener at jeg for et par dage siden hørte om en lignende sag, hvoraf det fremgik, at man som erhvervsdrivende altid skal oplyse prisen inkl. moms, når man handler med private. Jeg kan dog ikke huske, hvor jeg hørte det...

Jeg spørger altid for at være helt sikker, da både min mekaniker og nu også et havefirma ifm. et lille haveprojekt oplyser deres priser ex. moms. Det er møgirriterende og også lidt uforståeligt, da de jo også selv er private forbrugere i andre sammenhænge end den erhvervsmæssige...

Michael

Fra Rødkærsbro
Tilmeldt 15. May 10
Fra  ReneSejling.dk Skrevet kl. 08:57

Det er jeg også sikker på de skal, men hvis vedkommende her ikke har vidst at han ikke var momsregistreret er det jo svært.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 21. Feb 12
Fra  Modebælter.dk Skrevet kl. 09:00

Fokus:
Jeg mener at jeg for et par dage siden hørte om en lignende sag, hvoraf det fremgik, at man som erhvervsdrivende altid skal oplyse prisen inkl. moms, når man handler med private. Jeg kan dog ikke huske, hvor jeg hørte det...

Hej Michael.

Tak for svaret. Jeg googlede lige efterfølgende moms omkring de erhvervsdrivende, og i følge markedsføringsloven § 13 "Prisoplysninger", skal der vidst oplyses varens samlede pris.

Link som følger: http://ivaekst.dk/vaekst/2/3/0/14/markedsfoeringsloven--sect-13-prisoplysninger

Fra Svendborg
Tilmeldt 15. Sep 11
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 09:02

I den virksomhed jeg er ansat i, handler vi både med private og firmaer, og har fået afvide at når det er med private vi handler med, så skal prisen oplyses med moms.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:11

René Sejling:

Det er jeg også sikker på de skal, men hvis vedkommende her ikke har vidst at han ikke var momsregistreret er det jo svært.

Hvis han har oplyst et firmanavn, så ja, men man henvender sig vel med sit personnavn, hvis man handler som privatperson.

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:20

Dumstrei:
Må sælger gerne indgå/oplyse en pris til en privat kunden uden at angive at prisen er uden moms?

NEJ!

Det fremgår af markedsføringslovens § 13, at erhvervsdrivende ved udbud af varer til forbrugere tydeligt skal oplyse om varens samlede pris, inklusiv gebyrer, omkostninger, moms og alle andre afgifter.

/Henrik Koudahl

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)