Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SU og virksomhedsform

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

beway:
Hvad mener du præcist med at hvis vi ikke gør brug af revisor (os der har VSO) så riskere vi en økonomisk smæk?

Min bemærkning var nu til Lasse. Men basalt set hvis man ikke forstår og kan læse SU-styrelsens side så har man efter min mening ikke en chance for at forstå - og ikke mindst selv udarbejde en skatteopgørelse efter virksomhedsskatteordningen.

Hvis man laver fejl i VSO og eksempelvis ikke holder eksemelvis firma adskilt fra private konti mv. så kan du risikere at forudsætningen for VSO skrider og afhængig af din indkomst komme til at påvirke eksempelvis din SU.

/Henrik

Fra Aarhus
Tilmeldt 14. Nov 11
Indlæg ialt: 18
Fra  Bonusbogen KA2KA I/S Skrevet kl. 20:32

Jeg har her til aften været til Cafémøde hos SKAT hvor jeg stillede præcis samme spørgsmål, da jeg er i samme situation. Beskeden var fra SKAT meget klar. Om du vælger virksomhedsordningen eller ej, så bliver dit SU loft påvirket hvis dit overskud er stort nok. Så der skulle ikke være nogen "fidus" i at vælge virksomhedsordningen i dette SU tilfælde.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

juvebach:
Beskeden var fra SKAT meget klar. Om du vælger virksomhedsordningen eller ej, så bliver dit SU loft påvirket hvis dit overskud er stort nok. Så der skulle ikke være nogen "fidus" i at vælge virksomhedsordningen i dette SU tilfælde.

Det er så netop et godt eksempel på at man ikke altid skal tro på den information man får fra SKAT. Praksis er klar at hvad der opspares i VSO medtages ikke din indkomstopgørelse og påvirker derfor ikke din SU.

Et synspunkt som pænt understøttes af diverse link i debatten til SU's egen hjemmeside.

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:49

Henrik Koudahl:

juvebach:
Beskeden var fra SKAT meget klar. Om du vælger virksomhedsordningen eller ej, så bliver dit SU loft påvirket hvis dit overskud er stort nok. Så der skulle ikke være nogen "fidus" i at vælge virksomhedsordningen i dette SU tilfælde.

Det er så netop et godt eksempel på at man ikke altid skal tro på den information man får fra SKAT. Praksis er klar at hvad der opspares i VSO medtages ikke din indkomstopgørelse og påvirker derfor ikke din SU.

Et synspunkt som pænt understøttes af diverse link i debatten til SU's egen hjemmeside.

/Henrik

Helt korrekt Henrik Yes

Indkomst til virksomhedsbeskatning, som er begrebet jvf. Virksomhedskatteordningen, VSO, påvirker ikke din personlige indkomst, hvorfor denne ikke medregnes i den indkomst, der kan påvirke indtægtsgrænsen for SU.

Virksomhedsskatteordningen er anden end et X på selvangivelsen, som er en teknisk til tider kompliceret skatteberegningsmodel, men kan som det ofte er for studerende være relativ enkel.

Problemet opstår dog, hvis der begås fejl i beregningerne af "indkomst til virksomhedsbeskatning" og det "opsparede overskud", idet en regulering af opgørelserne med en forhøjelse til følge, kan/vil bevirke en overskridelse af grænsen for SU og heraf krav om tilbagebetaling.

Tonny

Tilmeldt 14. Dec 11
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 08:57

Hej Tonny

Kan du udybbe hvad du mener med at en regulering af opgørelserne med en forhøjelse til følge, kan/vil bevirke en overskridelse af grænsen for SU ?

Hilsen

Beway

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 10:57

beway:

Hej Tonny

Kan du udybbe hvad du mener med at en regulering af opgørelserne med en forhøjelse til følge, kan/vil bevirke en overskridelse af grænsen for SU ?

Hilsen

Beway

Hvis SKAT i forbindelse med en kontrol konstatere, at der er fejl i hhv. de private hævninger med den følge, at opgørelsen af "Indkomst til virksomhedsbeskatning" skal reguleres, så vil det påvirke den del af overskud af virksomhed der henføres til personlig indkomst og heraf indgå i beregningen af indtægtsgrænsen for SU.

Tonny

Tilmeldt 14. Dec 11
Skrevet kl. 12:15

Tonny; tak for dit svar

Men vil du tro, at vi som virksomhed som kun har 1-2 ordre pr år (dvs få aktiviteter) vil kunne være i stand til at bogfører, inberette, og lave vores selvangivelse selv, eller vil vi få brug for en revisor

Ved du hvor kompliceret det er når der er tale om virksomhedsordningen?

Vh

Beway  

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:47

beway:

Tonny; tak for dit svar

Men vil du tro, at vi som virksomhed som kun har 1-2 ordre pr år (dvs få aktiviteter) vil kunne være i stand til at bogfører, inberette, og lave vores selvangivelse selv, eller vil vi få brug for en revisor? 

Ved du hvor kompliceret det er når der er tale om virksomhedsordningen?

Vh

Beway  

Hej igen

Det afhænger ikke så meget af aktiviteten, men mere af virksomhedens overskud.

Jeg har skrevet et blogindlæg, se min signatur, så kan du måske bedre selv besvare spørgsmålet.

Tonny

Tilmeldt 14. Dec 11
Skrevet kl. 11:03

Hej Tonny

Jeg har med stor interesse læst dit blog og har også været inde på SKAT's hjemmeside for mere info om VSO.

Jeg kan anbefale alle andre at de også lige skal tage et kig på denne blog

Dog har jeg fået et spørgsmål, som opstod i forbindelse med at jeg var inde på SKATs hjemmeside.

Der står således:  "Virksomhedsordningen omfatter ikke din private økonomi. Det betyder, at du skal lave en regnskabsmæssig opdeling af økonomien i en virksomhedsdel og en privatdel. Der gælder derfor en række regler om overførsler mellem de to økonomier, altså indskud og hævninger i virksomhedsordningen"

Endvidere står der: " Indskud i virksomheden eller i virksomhedsordningen vil sige, at der sker en overførsel af værdier fra din private økonomi til virksomhedens økonomi" 

Nu er det sådan at vi skal importere nogle varer til DK, som ikke koster mere end at vi selv kan finansere dette. Fungere det således at hvis man bruger egen finansering (dvs vi indskyder egenopsparede midler ind i virksomheden), så vil det også gå udover ens privatøkonomi og dermed, i vores tilfælde, vores SU?

Jeg er nu helt med på at hvis vi ikke hæver noget til privat brug, så kan vi undgå at vores SU bliver påvirket, men vil dog lige sikre mig at reglerne også er gældende hvis vi egen finansere.

Jeg har ikke kunnet finde en yderligere uddybning af ovenstående, hvilket er derfor at jeg skriver til dig. Jeg håber at jeg har tydeliggjort spørgsmålet

på forhånd tak

Vh

Beway Bakir

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:37

Hej igen

Tak for "rosen" om min blogWink

beway:

Nu er det sådan at vi skal importere nogle varer til DK, som ikke koster mere end at vi selv kan finansere dette. Fungere det således at hvis man bruger egen finansering (dvs vi indskyder egenopsparede midler ind i virksomheden), så vil det også gå udover ens privatøkonomi og dermed, i vores tilfælde, vores SU?

Jeg er nu helt med på at hvis vi ikke hæver noget til privat brug, så kan vi undgå at vores SU bliver påvirket, men vil dog lige sikre mig at reglerne også er gældende hvis vi egen finansere.

Hvis du under Virksomhedsskatteordningen indskyder, eller som du skriver her finansierer, midler til betaling af varer i virksomheden, så vil dette påvirke dine hævninger i denne rækkefølge:

1. Indskud nedskriver dine hævninger tilsvarende, således dit opsparede overskud/Indskud til virksomhedsbeskatning forøges. Dette påvirker ikke din indkomst set i relation til SU.
  2. Hvis dine private hævninger bliver opbrugt, så vil der være tale om en mellemregningskonto jvf. Virksomhedsskattelovens bestemmelser, som ej heller påvirker din indkomst set i relation til SU. Ydermere har en mellemregningskonto den fordel, at du kan hæve beløbet på denne konto uden påvirkning af din indkomst, da det allerede er beskattede midler indskudt i virksomheden.

Tonny 

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)