Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere

Jeg står i den situation, at jeg godt kunne tænke mig at starte egen virksomhed op, som mange andre også drømmer om.

Lige nu er jeg arbejdsløs og tør ikke direkte at springe ud i det med egen virksomhed, da jeg har eget hus og bil osv, så risikoen for at idéen ikke lykkes med det samme vil have stor betydning for økonomien.

Men har en idé til en løsning på mit problem. Et firma ønsker måske at ansætte mig til at arbejde på deres hjemmeside + nogle andre programmerings løsninger.

Min ugennemtænkte idé er, at istedet for at ansætte mig, at jeg på dette grundlag kunne starte min virksomhed op og på en eller anden måde lave en samarbejdsaftale hvor den løn jeg normalt ville få som ansat ville komme ind i min virksomhed istedet som en fast månedlig indtægt.

Mit firma skal i starten bare være en almindelig enkeltmands virksomhed og når der er flere penge i kassen, at den så bliver lavet om til et I/S selskab (gætter på at det er det smarteste når vi er 2 personer der ønsker at få det op og køre, men nr. 2 person ikke har muligheden pt)

Jeg har forgæves prøvet at søge på emnet og tænkte, at en eller flere af jer måske kunne komme med noget input til om:

1. Er det overhovedet muligt / lovligt.
2. Er der noget økonomisk tab ved at gøre det på denne måde frem for at blive normal ansat i firmaet.
3. Er der noget andet jeg bør overveje/tænke over som jeg ikke er kommet med her i indlægget

Tak på forhånd til jer der gider hjælpe mig med denne problemstilling.

Mvh
Johnny 

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 491
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 15:54

Hej Troxa din gamle lollike.

Jeg synes det lyder spændende.

Har du undersøgt om din virksomhed kan sælge dit kommende 'produkt' til mere end een virksomhed?

Mvh
Thasje

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:03

Hej

TRoXa:
Lige nu er jeg arbejdsløs

Du skriver ikke, om du er i A-kasse, men du skal være opmærksom på, at de fleste A-kasser ikke tillader, at man har selvstændig virksomhed samtidig med at man modtager dagpenge. Så vidt jeg ved, at er det kun Dana, ASE og Krifa Erhverv, som er til at tale med i den situation.

Så det skal du afklare inden du starter virksomhed.

TRoXa:
Min ugennemtænkte idé er, at istedet for at ansætte mig, at jeg på dette grundlag kunne starte min virksomhed op og på en eller anden måde lave en samarbejdsaftale hvor den løn jeg normalt ville få som ansat ville komme ind i min virksomhed istedet som en fast månedlig indtægt.

Du skal her være opmærksom på hvordan denne samarbejdsaftale er strikket sammen, fordi du og din kunde risikere at Skat ikke umiddelbart vil acceptere forholdet, og at Skat fortsat vil opfatte dig som lønmodtager. Du kan læse mere om dette på Skats hjemmeside i vejledningen: Selvstændigt erhvervsdrivende - også i skattemæssig forstand

TRoXa:
at den så bliver lavet om til et I/S selskab

Ja, det kan gøres på den måde, hvis du vil have en partner/medejer ind i virksomheden, men du kunne jo også overveje at ansætte nr. 2 person, som almindelig lønmodtager i din virksomhed.

Mvh.
Ole 

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 16:05

Hej johnny

Tror det ligesom dig sidder mange og tænker de samme tanker som du, jeg er selv en af dem.

hvis man er på dagpenge, er det vanskeligt at starte op som selvstændig, da cvr nummer og dagpenge ikke klinker godt sammen. Man kan dog under visse omstændigheder godt, men det vil på efter 30 uger få konsekvenser.

Hvis du opretter et firma som privat person, er dit firma og du personligt at regne som det samme. Det betyder at du ikke sådan kan kanalisere penge over i dit firma, og gemme dem der til du har en stor nok buffer til at springe ud som selvstændig. Beløbene vil blive opfattet som indtægt og skal indberettes, og du vil blive trukket i dagpenge. Det vil samtidigt betyde at a-kassen vil opfatte det som et deltids job hvor du så i 30 uger vil få suppleret til.

Hvis du skal oprette dit eget firma skal det være noget som går under bi-erhverv og som du kun må udføre udenfor almindelig arbejde.

Mvh

Hilbert

Tilmeldt 20. Feb 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:09

Mit nuværende produkt er 100% lavet til dette firma og kan højst sandsynligt ikke blive brugt af andre :)

Jeg kan se jeg glemte at nævne noget i selve spørgsmålet. Jeg vil ikke være på a-kasse understøttelse mere. Så planen var at droppe dagpenge og starte virksomheden op i stedet med denne månedlige pengeindskyldelse fra det andet firma :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:53

Det kan du godt - men som tidl. skrevet, så skal du så også være selvstændig = selv tilrettelægge dit arbejde, selv tage risiko for at det ikke løber rundt - meget gerne ha flere du arbejder for, ikke bare hver dag fra 9 til 15 osv - Du kan selv mærke om du er lønmodtager der bare hellere vil ha penge ind til at starte for - men HVORFOR

Du kan da ligeså godt, hvis de vil ansætte dig, tage den beskyttelse med, opsigelsesvarsel, ferie, sygdom, lønmodtagernes garantifond, og så spare op til at starte noget selv. Det skal jo så ikke være i konkurrence mod dem der har dig fast, men er det IT service er du da ret frit stillet

Det kan jo være de bare vil have dig på ca 1/2 tid, så kan du jo se om du kan skaffe dig kunder den resterende del af tiden. Selve det med KUN at være det ene sted, og så fakturere, er nok mest en risiko for arbejdsgiveren hvis du ikke betaler din skat, men du skal jo så dækkes ind for alle de ting som ansatte har som fordele. Kan du få det til at løbe rundt og søge andre kunder samtidigt og tilrettelægger du helt selv dit arbejde, så er der ikke noget i vejen hvis du kan få penge nok til at sikre dig lidt

Du skal sikre dig en god sammenhæng mellem dine nuværende a kasse og en selvstændig a kasse, så du ikke mister anciennitet osv

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 19:11

Det er også muligt at oprette et S.M.B.A. selskab, som har begrænset hæftelse, såfremt i er to.

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 08:50
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

hej

Hvis du ikke skal være a-kasse medlem mere, så får du heller ikke dagpenge mere.

Så står du helt på egne ben, og skal skaffe din indtægt selv.

Man kan vinde eller tabe det er livets spilleregler - valget er dit

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)