Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg pt. er arbejder udelukkende på et projekt 88 km væk fra min bopæl/og virksomhed, hvortil jeg pendler dagligt med tog og 10 min cykel. Men jeg har svært ved at finde ud af mit befordringsfradrag.
Er den erhvervsmæssigt befordring på knap 4 kr pr. km udelukkende for kørsel med bil og motorcykel og altså ikke tog?
Er mit befordringsfradrag kun de faktiske udgifter til togbilletten, eller overgår jeg bare til det private befordringsfradrag på 2 kr. pr. km, når der bruges tog og ikke bil?
har lige haft samme spørgsmål og det jeg fik at vide var:
1. gem billeterne til toget da du kan trække dem fra som firmaudgift. 2. den del af turen du cykler kan trækkes fra til 0.50 kr pr km (andereldes hvis den var bil)
Det står der ikke direkte men sl paragraf 6 (mener jeg det er) siger at omkostninger der sikre og vedligeholder indkomsten er fradagsberrtiget. Da offentlig transport ikke er reguleret andre steder - er der fradrag sålænge det kan henføres til virksomheden :).
Hvis arbejdsgiver går ind og dækker udgifter til privat transport (mellem hjem og arbejde) så skal man lige huske at man ikke er berettiget til befordringsfradrag, ligesom hvis man fx havde firmabil. Tilsvarende gælder der særlige regler afhængig af hvordan man driver virksomhed - selvstændig/ selskab (a/s eller ApS mv.). http://www.tax.dk/pjecer/mobile/koerselsgodtgoerelse.htm
Hvad står sl for her, har prøvet at kigge under skattelov. Selskabsskatteloven og selskabsloven, men synes ikke rigtig der er noget det ligner det du skriver, så jeg kigger vist de forkerte steder ;)
Går ud fra der i denne kontekst er henvist til statsskatteloven, som alle andre skatteloven i bund og grund udspringer af. SL er dog i alm. Jura sammenhænge enhenvisning til Selskabsloven.