Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance fotograf

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Nyborg
Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 48
Fra  Rasmusboldt.dk - Video og foto produktion Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er en Film og TV teknikker der kaster mig ud i at være freelancer da det pt er min eneste mulighed. Jeg ved desværre ikke så meget om det endnu og vil derfor spørge alle i kloge Aminoer. 

Jeg har idag været til møde med en virksomhed som er ved at starte et nyt projekt op, og dertil har jeg fået til opgave og lave nogle præsentations videoer for dem til projektet.

Videoerne er film på 1½-2 min præsentationer af forskellige projekter, som f.eks opfindelser, kunstnere og virksomhedder. 

Vi har aftalt at vi starter med at lave en video som en test, så vi har en ide om hvor meget tid det ca vil tage og for at komme frem til stilen der skal være.

Nu skal jeg så komme med en pris for denne test video og der er jeg lidt lost for at være ærlig.

Der er mit første spørgsmål hvad skal honoraret for sådan en test video være? og hvordan ville en god pakkeløsning på fremtidige film i projektet lyde? 

Derudover skal jeg ud og låne noget video udstyr i form af kamera, lys og lyd og da det gerne skal være på fyn, vil jeg høre om der er nogen af jer der kender nogle gode udlejnings firmaer på øen? 

Med venlig hilsen

Rasmus Boldt

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det med pris er aldrig særlig nemt i starten.. og du kan vælge flere indgangsvinkler.

1. Prøv at finde ud af hvad andre tager for lingnende opgaver - og læg dig så et sted i forhold til deres pris - og dit eget faglige niveau - og det produkt du kan levere.

2. Regn på.
Hvad vil en rimelig månedsløn for en som dig være - i forhold til det produkt du kan tilbyde.
Hvor mange timer kommer du til at bruge på en opgave som denne.
Tag i betragtning at du nok sjældent kommer til at kunne fakturerer for alle ugens 37 arbejdstimer.
Husk også at du som selvstændig har udgifter til pr, regnskab, kørsel, forsikring, udstyr, husleje og meget andet.
Din timeløn skal derfor måske være det dobbelt af din personlige løn.  Husk også moms - og at du som selvstændig hverken får feriepenge eller pension - det skal ligge i din løn fra starten.

Skal der lejes udstyr, lokaler, statister eller andet til opgaven skal det selvfølgelig oven i prisen.

Når du så har regnet på det skal du overveje:
Har du brugt forholdsvis lang tid på første film - og skal noget af det betragtes som lærepenge for dig ? - og skal du måske kun beregne denne første film - med det timeforbrug du forventer at bruge på de næste.
Skal de overhovedet betale for den - eller regner du den ind i de næste opgaver ?
Skal de evt. kun betale, hvis de benytter den til noget salgsmæssigt - for så må de jo mene den er god nok.

Til det med fremtidige priser - synes jeg også det afhænger lidt af kunden.
Nogle vil gerne have en helt fast pris - andre kan godt leve med det kan varrier - hvis de har en forventing om niveauet.
Hvis du kan forudse at de film du skal lave er ret ens - kan du måske godt give en fast pris pr. fiilm.

Hvis du har svært ved at overskue det - kan du måske give en pris der er delt lidt op.
En del af prisen som måske vedrører dine timer og en variabel som er afhængig af kørsel, lokaliteter, udstyr, statister og andet som kan varrierer.

Hvis du bliver tvunget til at give en helt fast pris på noget som er svært at overskue - kan der enten ske det at du ligger dig for højt for at være sikker på at få dine udgifter dækket - og man så vælger en anden - eller du ligger dig for lavt - og så taber penge fordi der er ting du har glemt eller ikke kunne forudse.
Inddrag evt. kunden i de overvejelser.

Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 343
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kæmpe ros herfra, Dirch Yes kunne ikke beskrives bedre.

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus,

Dirch said it all Smile

Jeg kan varmt anbefale dig at investere i følgende workshop-videoer fra creativeLive.com:

http://www.creativelive.com/courses/taking-care-business-tamara-lackey

De knapt 600 kroner er særdeles godt givet ud. Der er en tonsvis gode råd om at markedsføre sig som fotograf og det at drive forretning som fotograf (eller andet kreativ område).

At lære at give fornuftige fastpristilbud er hårdt arbejde. Her er den metode, som jeg har set og virke i praksis og selv forsøger at bruge. Inden du går i gang med en fotoopgave, laver du en vurdering af alle delopgaver og skriver det ned. Under opgaven noterer du alt dit tidsforbrug - og jeg mener _alt_. Det skal være tid på emails, telefonsamtaler, udarbejdelse af skriftlige dokumenter (kontrakt), forberedelse, scouting, selve fotograferingen (den mindste del), sortering og backup af råmateriale, efterbehandling, aflevering til kunden, eventuelle tilrettelser, faktura og betaling, eventuelt rykker-forløb og til sidst arkivering og lukning af opgaven.

Når opgaven er løst kan man sammenligne estimatet med det faktiske forbrug. Det er ekstremt lærerigt og gør ondt i startenSmile  For det meste plejer man at skyde en faktor 2 - 3 forkert de første par gangeSmile

Det lyder som om der er flere delopgaver. Personligt ville jeg være ærlig og forklare, at jeg ikke kan give et bud på det hele, men vi er nødt til at lave en justering efter den første opgave.

Prøv at lave en vurdering af dit samlede tidsforbrug på første delopgave. Der skal skelnes mellem fakturerbar tid (foto og efterbehandling) og overhead-tid (f.eks. kontrakt og indledende samtaler). Gang din fakturerbare tidsestimat med 2 og sæt timelønnen til 300 kr. Det er et skud i tågen, men det kan give et fingerpeg.

Jeg arbejder til daglig som elektroingeniør og bliver regelmæssigt bedt om at lave projekt-pris vurderinger på et latterligt løst grundlagSmile

Lad os endelig høre, hvad du kommer frem til.

Rigtig meget held og lykke med projektet.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra Nyborg
Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 48
Fra  Rasmusboldt.dk - Video og foto produktion Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres svar det er rigtig lækkert at i har taget jer tid til at svare

Det var rigtig lærerigt at læse jeres indlæg, så mange tak.

Jeg har svaret kunden at vi fastsætter et timetal og regulere timerne på næste opgave, jeg har opdelt min del i projektet i delopgaver så de kan se hvilke ting jeg regner med.

Således:

Opgavens delopgaver er følgende:
Gennemgang af manus journalist og fotograf (Tænk på intro/outro og selvfølgelig indhold så billeder og lyd kan hænge sammen.)
Opsætning af udstyr.
Optagelse af interview.
Optagelse af billeder og sekvenser.
Indkøring af materiale i Redigering (Tid afhænger af medie der er optaget på)
Evt. speak optages
Redigering.
Grafik: logoer tekster illustrationer og lign. (feks være logo så man binder videoen sammen med projektet )
Lydmix.
Rendering af projekt (Computeren finjuster effekter og overgange)
Udkørsel til web video.
Udover det er der kørsel.

Det er nogenlunde de grundelementer der ihvertfald skal med.

Hvad angår løn gik jeg ind på mit forbundshjemmeside og fandt frem til minumumslønnen for en freelance fotograf, som sjov nok var 300 kr som Carsten skrev. Dertil kommer så pension og moms.

Kørsel kommer ved siden af i form af statens takster på 3.80 kr. pr km og sidst men ikke mindst leje af udstyr som jeg er ved at finde ud af hvad koster.

Nu er det bare at vente og se hvad svaret bliver... Mangler jeg noget?

Fotograf Carsten Olsen:

Jeg kan varmt anbefale dig at investere i følgende workshop-videoer fra creativeLive.com:

http://www.creativelive.com/courses/taking-care-business-tamara-lackey

De knapt 600 kroner er særdeles godt givet ud. Der er en tonsvis gode råd om at markedsføre sig som fotograf og det at drive forretning som fotograf (eller andet kreativ område).

Den vil jeg bestemt kigge nærmere på.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)