Jeg sidder og har en diskution med en kollega, om reglerne mht. portoen når kunden benytter sin returret. Forbrugerombudsmanden siger således: Det er ikke nok blot at betale prisen for varen tilbage. Gebyret for fragt af varen ud til kunden skal også betales tilbage. Dvs. der er ingen tvivl. Men hvad ved nægtet modtagelse, forkert adresse eller når der ikke står korrekt navn på døren. Der udtaler Forbrugerombusmanden: Kunden skal dog selv betale portoen for at sende varen tilbage til butikken, siger Forbrugerombudsmanden. Dvs. der er en hvis omkostning for kunden forbundet ved at benytte sin returret. Hvis ikke pakke ikke bliver leveret (nægtet, forkert adr), må man så godtskrive kunden omkostningen som returneringen ville have kostet - dvs. fratrække fragtomkostningerne man har haft, og som kunden ville haft hvis de selv skulle returnere den.
Bemærk: Dette er ikke en diskution om hvad man bør gøre, men hvad man må gøre. |
Man får selvfølgelig google sig frem til svaret efterfølgende:
http://www.retssal.dk/?page=emne&id=438&indexid=127 punkt 9.
9. Nægtelse af modtagelse
I stedet for at modtage det solgte og tilbagesende det til den erhvervsdrivende kan forbrugeren i stedet vælge at nægte modtagelse. Hvorefter postvæsenet rutinemæssigt selv foretager tilbagesendelsen.
Et væsentligt spørgsmål er herefter hvem der skal bekoste tilbagesendelsen.
Forbrugerombudsmanden antager at forbrugeren skal bære omkostningerne herfor. Hvilket må anses for rigtigt, da den erhvervsdrivende i modsat fald ville blive pålagt unødige udgifter som følge af fortrydelsesretten
Dvs. der er ingen tvivl om at man godt må fratrække sine forsendelses omkostninger det returneret.