Jeg har et lille problem jeg håber nogen kan hjælpe med.
Har i 2011 fået x antal kr som hjælp fra en fond til at indspille noget musik. Jeg har så af SKAT fået at vide at pengene skal indberettes som B-indkomst, honorar. Men er der nogen der ved hvordan og hvor jeg gør det? Har meget svært ved at overskue deres hjemmeside og system, da jeg ikke rigtig har prøvet at gøre lignende før. Har aldrig haft tid til arbejde da jeg er fuldtidsstuderende og har derfor ikke rigtig styr på hvad tingene hedder.
Og muligvis et meget dumt spørgsmål: bliver der beholdt skat af disse penge således at jeg ikke kan regne med at få hele beløbet udbetalt? Jeg tjener som sagt ikke andet end SU.
Jeg har så selvfølgelig prøvet at kontakte SKAT for at få svar, men de er ekstremt langsomme til at svare på e-mails og jeg har ikke råd til at stå i telefonkø i flere timer da jeg ringer fra udlandet.
Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.
Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag.
Tak for svaret. De bliver ikke indberettet, jeg har fået at vide at jeg selv skal gøre det.
Der er godt nok et link derinde der hedder 'ændre årsopgørelsen eller selvangivelsen', hvilket igen fører til 'tidlig indberetning af årsopgørelsen for 2011'. Men der er ingen rubrikker der handler om honorarer. Kigger jeg det forkerte sted?
Jeg kan ikke lige på stående fod sige om du i tidlig ændring for 2011 kan ændre honorar - det er nok muligt man ikke kan. Det må du så gøre på årsopgørelsen når den foreligger. Du må regne med, at du skal af med ca 43% i skat - så du kan ikke bruge mere end ca 55% af det du har fået.
Du skal være opmærksom på, at det ikke er så meget, at du får mere end du må tjene når du er på SU
Jeg ville også lige se om en revisor herinde vil svare på, om du evt. kan trække noget fra, for hvis du bruger hele beløbet på ex et studie, og det er for at få en senere indtægt ved musikken, så ville jeg ikke udelukke (men heller ikke love) - at der kan trækkes noget fra i den sammenhæng - måske alle pengene går til udgifter - men igen - det må en revisor eller kyndig svare på, for det skal være for at tjene penge at du bruger fondspengene, er det bare for "sjov" kan du nok ikke gøre andet end at betale ved kasse 1
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg har nu haft fat i SKAT og de oplyser om, at der ikke er åbnet for indberetning af honorar. Det er der først, når årsopgørelsen kommer 5. marts. Herefter kan det rettes - og umiddelbart derefter kan du se, hvad du skal betale i skat - og det kan du så hurtigst muligt frivilligt betale - for at undgå yderligere renter. Skulle du have undgået renter skulle den frivillige betaling være sket inden 1. januar.
Kilde: En flink kvinde i telefonen.
P.S. Telefonkøen var 10 minutter, så jeg slap billigt :-)
Det er som sagt et engangsbeløb på 7000kr det drejer sig om, og jeg har ingen andre indkomstkilder end SU'en.
Hvordan kan det være man skal af med 43% i skat? Jeg har en veninde der insisterer på at man slet ikke skal betale skat af beløbet, hvis det går ind under B-skat/honorarer. Synes godt nok det er forvirrende.
Alle pengene skal bruges på at indspille et album, vi har fået pengene med det formål at bruge dem på at lave albummet. Og vi regner ikke med at tjene særlig mange penge på salg, da albummet først og fremmest skal bruges som promotion-materiale.
Det er som sagt et engangsbeløb på 7000kr det drejer sig om, og jeg har ingen andre indkomstkilder end SU'en.
Hvordan kan det være man skal af med 43% i skat? Jeg har en veninde der insisterer på at man slet ikke skal betale skat af beløbet, hvis det går ind under B-skat/honorarer.
Om det kan man kun sige, at det er helt galt. Der er ikke forskel i skat - % osv om dert er A eller B, det er kun et spørgsmål om hvorvidt beløbet trækkes ved udbetaling eller man betaler senere. Man betaler i princip skat af alle indtægter.
Der er jo mange ting man betaler skat af, også selv om man bruger pengene på noget
KUN hvis du kan sige, at det er en indkomst som du så har en udgift der svarer til - for at kunne holde dine indkomster, ville du kunne trække noget fra, ikke hvis det er for at lave noget hyggeligt og promotion-materiale er det nok også meget tvivlsomt om skat ville godkende fradrag for. Jeg ville sige nej ud fra din beskrivelse. Det er lidt underligt at fonden ikke har opgivet det til B-skat selv?
Du kan altid ringe til skat, men der var måske noget med at du sad i udlandet og det var dyrt - så log ind på skat.dk med NemID og vælg punktet kommunikation, og skriv konkret og hør dem, de kunne jo ha en anden indstilling til fondsmidler givet til en pladeindspilning uden udgivelse