Hej folkens, Jeg har lige bruge for lidt ekspert hjælp fra jer. Jeg skal til at få en container hjem snart og har fået en CIF pris på en 40 fods container til DK. Hvad skal jeg tage højde for, når det er CIF pris? Jeg har læst en del indlæg her, hvor nogle anbefaler FOB frem for CIF. Men CIF prisen er billigere end FOB efter mine beregninger hvis jeg skal tage leverandørens frem for en dansk speditør (har fået priser af to danske speditør). Leverandøren er tjekket flere steder, så de er 100 % i orden. Jeg også har fået gratis prøver af dem. Men forskellen er ca. USD 1700 fra CIF til FOB med en dansk speditør. Og det er alligevel en del penge. Fik også af vide at rederierne i DK sætter priserne op i Marts, så det kan koste mere. Men hvad gøre forskellen og hvad skal jeg holde øje med, så jeg ikke får ekstra regninger? Det skal lige siges, at varerne er palleteret og containeren skal ikke omlæsses, men køres fra havnen til Sydsjælland hvor den skal læsses af. Håber nogle eksperter på området har lidt gode råd :) Hilsen Sasa Nicic |
Hej Sasa,
I det store hele ligger forksellen ved forsikringen, samt hvem der har "kontrol" over transporten. Ved CIF, skal sælger sørge for forsikring af godset indtil det er udlosset fra ankomsthavn. Men sælger er kun forpligtet til at tegne minimumsforsikring.
Hvis du tager en FOB løsning skal du selv sørge for forsikring fra skibets ræling i afskibningshavn. Dette betyder dog også at du selv for mere kontrol over transporten.
En anden vigtig ting at kontrollere for dig, er om køber har oplyst dig, om evt. afgift i afskibningshavn, og om disse er inklusiv i prisen. Slet og ret, bør du sikre dig at den pris du er oplyst er den endelige pris for varen/fragten.
Håber du kan bruge det til noget.
/Jimmy