Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bredbånd/ADSL/ISDN/Telefon - skat/moms

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Som iværksætter har jeg brug for en bredbåndsforbindelse. Men jeg har et andet sted læst at man ikke kan trække udgiften (abonnement + evt. forbrugsudgifter) hertil fra i moms/skat, da det ved enkeltmandsvirksomed (der drives fra privatadressen), på lige fod med telefonen, ikke betragtes som en firmamæssig ting, men som et privat gode. - Er det virkeligt korrekt - er der nogen der har erfaringer? Kan man evt. trække en del af udgiften fra - og hvad med ens telefonforbindelse? Kan man trække noget fra hér - eller først når man opretter en decideret firmatelefon (via. fx. en ISDN forbindelse)??
Martin
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:40
Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 15:08
Hej Martin,

Mht. ADSL-forbindelse, så er det muligt at trække noget af det fra selv om man har et personligt ejet firma (dvs. enkeltmandsvirksomhed eller I/S).
Det jeg i sin tid gjorde var at gå op på kommunen og snakke med dem om det, og der blev vi så enige om en %-vis fordeling af udgifterne. Kan ikke huske præcis hvad begrundelsen var, men jeg mener at det var fordi det var en vigtig del af mit firma at kunne få adgang til nettet.
Yderligere sørgede jeg for efterfølgende at få dem til at bekræfte aftalen pr. mail, så jeg i fremtiden kan dokumentere over for Skat at jeg har ren røv at trutte i. Procent-fordelingen vi blev enige om var, 75% firma, 25% privat.

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 17:48

Dato: 12/14/2005 12:43:39 PM Forfatter:Martin Som iværksætter har jeg brug for en bredbåndsforbindelse. Men jeg har et andet sted læst at man ikke kan trække udgiften (abonnement + evt. forbrugsudgifter) hertil fra i moms/skat, da det ved enkeltmandsvirksomed (der drives fra privatadressen), på lige fod med telefonen, ikke betragtes som en firmamæssig ting, men som et privat gode. - Er det virkeligt korrekt - er der nogen der har erfaringer? Kan man evt. trække en del af udgiften fra - og hvad med ens telefonforbindelse? Kan man trække noget fra hér - eller først når man opretter en decideret firmatelefon (via. fx. en ISDN forbindelse)??

Hej Martin,

Jeg ved ikke om det er dette link ?!

Du burde kunne lade dit firma betale for ASDL med det hele, og så lade din telefon være betalt af din virksomhed, du skal bare beskattes af 3000 om året for fri telefon

Håber det hjalp
Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 20:37
Takker for de gode svar. Men-æh, problemet er, som jeg har forstået det, netop at man ikke kan opfatte sig som ansat, da man jo er selvstændig - og så gælder reglerne for almindeligt ansatte med arbejdsgiver-betalt ADSL (eller telefon etc), fratrukket et fradrag på 3000 til privatforbrug ikke længere - dvs. man står dårligere stillet end hvis man bare havde været anlmindelig lønslave 
Martin
Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 21:26
Jeg kan kun sige at min løsning gælder et I/S drevet fra privat adresse, og at det ikke gav anledning til diskussion med kommunen...

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:48

Martin M:
Takker for de gode svar. Men-æh, problemet er, som jeg har forstået det, netop at man ikke kan opfatte sig som ansat, da man jo er selvstændig - og så gælder reglerne for almindeligt ansatte med arbejdsgiver-betalt ADSL (eller telefon etc), fratrukket et fradrag på 3000 til privatforbrug ikke længere - dvs. man står dårligere stillet end hvis man bare havde været anlmindelig lønslave 

Hej Martin

Kom der nogen afgørelse fra SKAT på dette? STår lidt med samme udfording selv.

Mvh Jesper

Hold dig opdateret om Mobilt bredbånd og adsl

Tilmeldt 14. Dec 05
Skrevet kl. 10:16

Hej Jesper,

Nu er min virksomhed ændret til et ApS, og så er reglerne lidt anderledes. Men, jeg er ret sikker på at du gør følgende:

Læg alle 'telefoni-regninger' sammen (dvs. fastnet, internet, mobiltelefoner i husstanden); fratræk grundfradrag (2007: 3000 kr), og træk så beløbet fra som en udgift i dit regnskab. Håber svaret kanbruges.

Martin
Fra Fredericia
Tilmeldt 26. Oct 08
Indlæg ialt: 16
Fra  Leo Lund Erhvervsbogføring Skrevet kl. 07:12

Hej Martin

Du har helt ret i at reglen om kr. 3.000 som privat andel, den iflg. skatteloven kun gælder for ansatte.

For enkeltmandsfirmaer, der gælder reglen om opsplitning i abonnement og forbrug stadig.

Men - men - men

i praksis, så har langt de fleste personligt ejede firmaer valgt modellen med at fratrække telefoni (herunder Internet hvis det er relevant for firmaet) i firmaet, og så flytte kr. 3.000 om året til egenkapitalen (indtægt kr. 2.400 plus moms i driftsregnskabet).

Jeg udarbejder regnskaber for lidt over 30 små firmaer, og SKAT har aldrig gjort indsigelse imod dette.

Man må også sige at tiden er løbet fra reglen om abonnement og forbrug, idet teleselskaberne tilbyder løsninger som er sat sammen så det er vanskeligt at se hvad der er forbrug og abonnement.

Hilsen

Leo Lund

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:43

Det er fuldstændig korrekt at de fleste revisionsfirmaer bruger de 3.000 kr. på de personligt erhvervsdrivende og jeg forstår dem godt. Jeg er 100% enig i betragtningerne om nye abonnementsløsninger. Hvordan opgører man eksempelvis den private andel af "fri snak".

Men jeg har så set eksempler på at Skat har grebet ind og jeg har sågar også haft en sag i Landsskatteretten herom:

Pågældende læge havde telefonudgifter for i alt 13.000 kr. Heraf havde revisor opgjort en privat andel på 3.000 kr. Skat sagde ganske korrekt at disse regler ikke omfattede personligt erhvervsdrivende og satte en privat andel på 10.000 kr. og en erhvervsmæssig andel på 3.000 kr. Jeg førte sagen til Landsskatteretten hvor jeg gjorde gældende at Skat var berettiget til at lave et skøn, men at de ikke havde lavet et skøn. Derimod havde de bare "byttet rundt" på fordelingen.

Sagen landede ud i at der vist  blev sat en privat andel på 5-6.000 kr. hvorved kundne havde fået overvejende medhold i sagen og dermed fik fuld omkostningsdækning.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)