Jeg er 19 år gammel, har gået på gymnasiet (har haft lidt erhvervs.øko.)og kunne nu godt tænke mig at starte et enmandsfirma, her er de overvejelser jeg har gjort mig, og dertilhørende spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med PS. skær det ud i pap for mig hvis muligt ;) Firmatype: jeg vil starte et enmandsfirma, baseret på websalg, Produkterne: produkterne vil bl.a. være mine egne produkter/designs (produceret i udlandet) (hvad skal jeg vide om import/speditør?? samt købte vare til vidersalg (hvem skal jeg spørge om lov hos(hvis nogen)? -er det bare dem jeg køber varen af der skal sige OK for jeg sælger dem videre eller hvordan?) Bogføring: jeg kan godt finde ud af at lave regnskab, men er stadig ikke helt sikker på hvilke regnskaber jeg skal holde?, (har tænkt mig at bruge billys billing (har i erfaringer?) er der noget jeg skal vide eller klare de det hele for mig?) er der evt. et andet renskabs/bogføringsprogram der kan anbefales? salg: Jeg har tænkt mig at starte med at satse på udenlandske kunder (USA), og håber på senere at udvide til DE,UK osv. og senere DK(markedet er ret lille herhjemme så vidt jeg kan se) hvordan fungere moms, told o.l. på tværs af grænserne? andet jeg skal tænke på omkring salg uden for EU? Moms: der ligger vel ikke rigtig mere i det end at købs- og salgsmoms skrives (rigtigt) ind i momsregnskabet og afleveres hvert kvartal? Patent?: som sagt vil nogle af mine vare være mine egne produkter/designs, jeg har prøvet at søge lidt i de internationale patent arkiver (men kan kun finde beskrivelser, ikke billeder af af patenterne) kan man få en proffessionel til at tjekke om der patent(muligheder) på mine arbejdstegninger? (inden jeg officielt søger om patent, da det så vidt jeg kan se vil koste omkring min. 40k at søge og det derfor er RET uheldigt at ende med et "ikke godkendt" el. lign.) Varemærke: her ved jeg faktisk ikke rigtig noget, jeg kunn egodt tænke mig at søge et par varemærker, firmanavnet, hjemmesidenavnet, og logo, Har i nogen idé om hvad varemærker koster? Skal jeg vente med at søge varemærke til efter jeg har fået biksen op at køre, og så bare satse på der ikk er nogen der stjæler navnet i mellemtiden? Andet: her er den rækkefølge jeg har tænkt mig: 1 momsregistrere mig 2 købe domæne + webshop (uden at publicere den) 3 stille og roligt opbygge varelager (for så vidt muligt at undgå at skulle låne) 4 når dette er gjort (og webshoppen i mellemtiden er blevet designet o.l.) vil jeg publicere den - og virksomheden er i gang! er der noget galt med min teoretiske opstart af firma? (rækkefølgen bl.a.?) Er der noget jeg har glemt/ikke har tænkt på omkring opstart af enkeltmansfirma + webshop? fortæl endelig! specifikke links til stedder jeg kan finde svar på specifikke spørgsmål også modtages GERNE :D på forhånd tusinde tak for al den hjælp jeg håber på i kan komme med! MVH en ung forhåbningsfuld iværksætter!
|
Hej
Du har gjort dig en masse tanker, og det er en rigtig god start. Jeg vil dog virkelig anbefale at du selv sætter dig til at researche alt det her, så kommer du langt bedre ind i sagerne.
Når du så har lidt mere konkrete problemstillinger (som ikke kan findes ved en hurtig søgning) kan du oprette et indlæg per problem.
At have sådan et indlæg her hvor du stiller 25 forskellige spørgsmål og kommer med 15 andre overvejelser er ikke helt så nemt at gå i krig med at besvare ;-)
Men altså, gå amok med google og søg også specifikt på amino:
site:www.amino.dk "søgeord" i google viser kun resultater herfra.
Held og lykke med det