Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om skat: Ridecenter (fri bolig og hest i eget selskab)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Jyllinge
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg ved jo, at der sidder nogle dygtige hoveder derude, så derfor spørger jeg her i håb om, at der er nogen der kan give et nogenlunde konkret svar.

Min hustru og jeg går p.t. i tanker om at overtage et ridecenter (der p.t. ikke er i drift, men det agter vi at ændre på).

For at kunne lægge nogle ordentlige budgetter er 2 spørgsmål p.t. dukket op!

1) Hvordan er reglerne for fri bolig? På ejendommen er naturligvis et stuehus. Men hvis det selskab vi opretter køber ejendommen, hvordan gør man så med at vi også bor der privat? Jeg har læst noget med man beskattes af en rimelig leje, der stadfæstes af det lokale skattekontor. Men skal man så have en "taksator" ud fra skat?

 

2) Er det tilladt for os, at have vores private hest som en del af virksomheden? Således at forstå, at som led i selskabets udgifter er vores egen hest? Foder, smed, "opstaldning", dyrlæge osv.? Eller er der simpelthen lukket for alle former for "fordele" rente skattemæssigt? Således at vi selv skal betale som var vi pensionærer på vores eget sted?

På forhånd tak.

Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus

Angående fri bolig, så skal du beskattes af en bestemt procent af ejendomsvurderingen, såfremt den er særskilt vurderet, hvis du vil have hjælp til dette eller kende det helt korrekt beløb er du velkommen til at kontakte mig.

Angående dine egne hester, så skal du beskattes af udgifterne til disse fuldstændig ligesom beskatning af andre ting der bruges privat.

Mange hilsner.

Fra Jyllinge
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok ... tak for svaret.

Deværre r privatboligen jo ikke værdiansat for sig selv. Men kun hele ejendommen. Så det bliver vist en vældig dyr fornøjelse, hvis man skal beskattes af ejendomsvurderingen.

Så kan det vist bedre betale sig at vi lejer det af firmaet direkte. Så sker der selvfølgelig også en løbende kapitaltilstrømning til firmaet.

Ja ... ha ha, jeg tænkte da nok, at man ikke kunne "få en break" fra skat, selv med en enkelt hest. Men det er jo trods alt stadig billigere for os som privatpersoner at blive beskattet af beløbet end at skulle betale det direkte.

Jeg vender meget gerne tilbage til dig, hvis jeg får behov for yderligere uddybning.

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 10
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Der er mange ting vedrørende det skattemæssige, når der etableres ridecenter/stutteri/udlejning af hestebokse m.v. 

Giver driften underskud, er der generelt hård praksis fra SKAT´s side, når de ser noget med heste.

Mht. til køb af ejendom i selskab, vil jeg starte med at spørge om der er bopælspligt i følge anden lovgivning, eksempelvis landbrugslovgivning, på ejendommen?

Mht. til dit spørgsmål om jeres private hest. Jeres privat hest, kan pr. definition ikke være en del af virksomheden, da den så ikke er privat. Det skal først afgøres, om det bliver selskabet eller jer, der ejer hesten. Og der skal selvfølgelig være en erhvervsmæssig begrundelse for, at jeres selskab ejer hesten, hvis det måtte være tilfældet.

Men igen, der er mange komplicerede problemstillinger her.

Vh Jan K

Fra Jyllinge
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Njah, det er åbenbart ikke så simpelt endda.

Vi har ikke tænkt os at køre med underskud. Faktisk er vi meget opmærksomme omkring, at dette ikke har noget som helst med skattespekulation at gøre. Vi gør det fordi vi gerne vil, og fordi vi mener området mangler et godt ridecenter!

Og så må vi jo sørge for at have heste i privat regi. Jeg skulle bare høre, hvordan tingene mon hang sammen. vi skal jo have sat os ned og lavet nogle tal!

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 10
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen, 

Lige et NB.

Hvis I overvejer, at leje huset af selskabet, skal I være opmærksom på praksis for hovedaktionærer omkring fastsættelse af leje, da jeg går udfra, I vil være hovedanpartshavere.

Reglerne for de fleste hovedanpartshavere betyder, at der skattemæssigt stilles krav om betaling af en leje, der i realiteten godt kan adskille sig fra markedslejen.

Det skyldes, at der er fastsat skematiske regler for værdien af fribolig, for hovedaktionærer.

Med venlig hilsen, 

Jan K

Fra Jyllinge
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, har godt læst lidt om det. Der er noget med, at SKAT skal ud og indspicere ikke sandt? Og så vurderer de lejen?

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 10
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det er faktisk ikke så meget med, at SKAT kommer ud i de situationer.

Hvis først du fanges af de såkaldt skematiske regler afgøres tingene bag skrivebordet.

Det er reglerne i Ligningsloven § 16, stk. 9, der giver problemer, og også har givet problemer når selskaber har lejet ud til hovedaktionærens børn.

Se blandet andet denne afgørelse:

Selvom der ikke er tvivl om, at det er markedslejen der betales, falder skattehammeren stadig.

Så sørg for at få orden på det, og undersøg om der er bopælspligt :-)

VH Jan K

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1806563

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)