Jeg ville nok bare i stedet for driftsmidler køre det på konto for småanskaffelser med straksafskrivning, da jeg forestiller mig en støvsuger koster under 12.300 kr
Ellers helt enig - og ved betaling D kreditorer og K bank
Hvis du har et bogføringsprogram (ville jeg personligt anbefale) så vil det være 2500 kr på småanskaffelser med momskode k25 så klarer den selv momsen (håber ikke jeg forvirrer med det sidste - din fremgang er helt OK og absolut ikke på varelager - som er til ting du vil videresælge, f.eks en sokkebutiks lager af sokker)
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Som nybegynder vil det bedste råd være, at tage en sikkerhedskopi af programmet inden hver bogføring - specielt af dem man er i tvivl om. Så er det let at lave det om hvis man ser, at det da gik helt skævt Check så om resultatet blev som ventet - i dit fald - gik slut resultatet 2000 kr ned og købsmomsen 500 kr op - Hvis ikke - så er det du er glad for sikkerhedskopien og kommer tilbage
Det skal nok gå - du er fint på sporet
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ja, jeg ville også bogføre den som en småanskaffelse, men jeg må indrømme, at jeg er så "doven" at jeg venter med at bogføre en udgift som den til den dag, jeg har betalt regningen. Og så er modkontoen jo banken eller hvor du nu henter pengene henne.
Kontoen "småanskaffelser" skulle gerne være sat op til, selv at beregne momsen.
Men lige et spørgsmål mere, "straksafskrivning, hvad er det helt præcis? og hvordan skal det bogføres?"
Straksafskrivning betyder bare, at hele beløbet kan trækkes fra i dette regnskabsår. Hvis du køber en større ting, en computer eller en maskine af en slags, som koster mere end 12.500 (tror jeg, grænsen er i år), så skal den afskrives over flere år. Så kan du kun trække 25 % fra for anskaffelsen i år og 25% af restbeløbet næste år osv. Det er altså meget nemmere, når anskaffelsen koster mindre end de 12.500 :-)