Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Problemstilling ved salg virksomhed!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 1420
Fra  Danske Trailløbere Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,

 

Jeg har tænkt lidt(jo, jeg har), over en problemstilling ved salg af virksomhed - Det er overhovedet ikke relevant for mig, men måske en gang i fremtiden.

 

Forestil jer en "butikskæde", som 2 personer har startet fra bunden. Begge har investeret nogle penge i projektet, og har hver en rolle i virksomheden. Den ene driver en af butikkerne, og har en faglig viden - Det har betydning når der skal tages beslutninger, hyres personale osv. Den anden part har en anden rolle. Personen skal stå for det overordnede koncept - At drive kæden - Herunder alle de aspekter det måtte medføre. Personen indgår aftaler, står for den overordnede strategi. Men også ting som markedsføring, regnskab osv.

 

Lad os sige at de to personer har banket "kæden" op på 5 år. Nu beslutter sidstnævnte at ville sælge sin andel. De ejer begge 50% af virksomheden. Hvordan foregår det, når personen har en aktiv rolle i virksomheden?

Det kan være at partneren er interesseret i at købe andelen, og så hyre folk til de roller der nu mangler arbejdskraft til - Men hvad hvis partneren ikke ønsker det?

 

Skal man finde en der kan købe andelen, der har samme kompetencer? Det må være vanvittig svært at finde.

 

Hvad synes I?

Jeg ved ikke lige hvor det hele kom fra, men har tænkt over det et par dage:-)

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Nikolaj

Jeg mener man bør have en partner klausul om at hvis en ønsker at trække sig ud, så sættes virksomheden til salg fx. på Amino børs for at få den bedst mulige pris. Hvis den tilbageværnde partner ønsker at drive virksomheden videre, må han så byde mod resten af markedet. I princippet kan begge parter byde på virksomheden, så den ikke går for 2 kr.

Hvis den anden partner ønsker at købe virksomheden må han vurdere hvor meget han vil byde ud fra den eksisterende medarbejderstab, samt sandsynligheden for at de bliver tilbage.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er nok det vigtigste punkt at få styr på i anpartshaver- eller partneroverenskomst.

Der er flere måder at regulere det på, men det er typisk at den anden partner har forkøbsret hvis den ene vil ud. Altrnativt kan man lave en model, hvor dne ene partner kan tilbyde at købe dne anden ud til et givent beløb, men den anden har ret til at flippe den rundt og købe den anden ud til samme beløb, det sikrer anstændige bud.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Som jeg ser det er det slet ikke det Nikolaj sigter til. Det handler om at når en person som er en del af virksomheden sælger og forlader denne så er virksomheden ikke hvad den var før. Det man som oftest gør i praksis er at tilknytte pågældende som konsulent et stykke tid efterfølgende. Ja det er en forpligtelse. Herudover handler man ofte virksomheden som en såkaldt earn out. Dvs. at der ikke aftales en fast overdragelsessum men at denne gøres betinget af den fremtidige indtjening i en efterfølgende periode.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)