Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

smba

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

det har du så også helt ret i. jeg har været helt oppe og skylde omkring 100.000 kr i materialer jeg skulle fakturere videre til en bygherrer i mit tømrerfirma, og den kredit havde jeg nok ikke fået i et smba, og nok heller ikke engang i et nystartet aps.

det var et sats at tage. jeg havde været ude og skide hvis bygherren gik konkurs inden han betalte.

grunden til at jeg nævnte det med de 2 ejere, er fordi jeg selv ikke vidste det før langt henne i beslutningsprosessen omkring virksomhedstype. jeg så mig blind på det lave kapitalskrav og den derfor mindre risiko, og det er det der lokker en "fattig" iværksætter.

er der ikke også noget med at et smba er sværere at omdanne til et aps end en enkeltmandsvirksomhed, i tilfælde af at man vil ændre dette på et tidspunkt?

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 22:14

Michael Thorborg:
"ingen problemer" er vel et spørgsmål om hvordan man ser på det.

Lige netop - men som de andre netop har kommenteret herefter, så er der forskellige krav til selskaberne, akkurat som til SMBA.  I forhold til krav til selskabsdannelse i Tyskland og England, eller Malta for den sags skyld, så er det nok mere de stive danske regler kontra enkelte af de andre lande, hvor det er betydelig nemmere at være iværksætter på det område.

Du kan ikke bilde mig ind at banken afviser dig fordi du vælger et SMBA. Banken kigger på sikkerhedstillelse og optimal regnskab.. Som Peter skriver; Et ApS kan være "luft" i sin konstruktion.

Michael Thorborg:
Jeg kiggede meget på smba engang, men kastede mig alligevel ud i et personligt selskab. syns bare det virkede lettere.

Papirgangen er næsten den samme, så man skal ikke gøre det være end det er... Uanset om det er ApS eller SMBA, er det altid tilrådeligt at tage en faglig erfaren bistand ind. Men jeg giver dig ret, at det er hurtig klaret med blot et CVR.

mvh

Michael

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 22:18

Et smba kan ikke konverteres til aps

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 22:26

Michael Pausgaard:
Papirgangen er næsten den samme, så man skal ikke gøre det være end det er

lad os så sige at et smba ikke har nogle ulemper. hvilke fordele har det så? vi kan vel godt blive enige om at hvis man driver konsulent ydelse eller andre "småting" som man ikke investere massivt i, så har man vel ikke brug for mere end et personligt selskab?

og skal man ud og stille garantier og evt. pantsætte huset, hvorfor så et smba fremfor et aps? om ikke andet er et aps en mere kendt selskabsform, og man vil her kunne få bedre/bredere rådgivning

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:39

Et SMBA kan sagtens konverteres til et ApS, dog ikke skattefrit.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:42

Ja..et ApS er en mere kendt selskabsform i DK.

Min kone har i mange år handlet med Italien via sit SMBA, og italierne er fuldstændig ligeglade med

om det er et ApS eller SMBA eller A/S for den sags skyld.

Men har man ingen særlige risici, kan et enkeltmandsfirma da være en udmærket løsning.

MvH

Peter

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 22:42

Michael Thorborg:
lad os så sige at et smba ikke har nogle ulemper. hvilke fordele har det så? vi kan vel godt blive enige om at hvis man driver konsulent ydelse eller andre "småting" som man ikke investere massivt i, så har man vel ikke brug for mere end et personligt selskab?

Der er rigtig-rigtig mange som ikke overkommer at starte op alene, men har fundet en at gøre det sammen med. I det tilfælde, er det meget simplet at sælge sin andel igen, netop via et selskab. Beskatningen er faktisk også lidt lavere.. Men med 2 som minimum er det overskueligt og enkelt at sætte reglerne op og senere udvide herefter. Samtidig med hæfter du heller ikke solidarisk for at den anden laver en masse fejl i f.eks. økonominen. Du hæfter kun for det du selv underskriver i selskabsregi - personlig hæftelse er noget andet.

Michael Thorborg:
og skal man ud og stille garantier og evt. pantsætte huset, hvorfor så et smba fremfor et aps? om ikke andet er et aps en mere kendt selskabsform, og man vil her kunne få bedre/bredere rådgivning

Jamen du behøver ikke at pantsætte huset for at lave et SMBA. Det kræver jo ingen kapital. Det er banken der i de fleste tilfælde kræver det..

Men helt enig i at ApS er mest kendt...  Men der er f... også mange af dem der er tomme.

Det er bare et personligt ønske herfra, at det i DK kunne være lidt nemmere at være iværksætter - både selskabsmæssigt og skattemæssigt. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:43

E. Mortensen:
Et smba kan ikke konverteres til aps

Korrekt at du ikke direkte kan omdanne et SMBA til ApS. Men det er muligt med en mellemstation ved først at omdanne til et andelsselskab. En besværlig vej - men meget kan gøres i en håndvending, hvis bare rækkefølgen er i orden.

/Henrik

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)