Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor er marginalskatteprocenten mindre?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan du forklare mig, hvorfor marginalskatteprocenten for kapitalindkomst er mindre end marginalskatteprocenten for personlig indkomst?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46620
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:07

Det er loven og ideen er at kapitalindkomst jo kommer fra noget andet som ofte er beskatte -ex et firma som har betalt 25% firmaskat inden udbytte som så beskattes som kapitalindkomst hos den private - og samlet skal det vel blive det samme TROR jegSmile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:32

Personlig indkomst = Arbejdsindkomst

Kapitalindkomst = Afkast af formue og gæld

Ligningsmæssige fradrag = Jvf. ligningslovens bestemmelser

Aktieindkomst = Afkast af aktier og udbytte af værdipapirer

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:38

KMH22081990:

Kan du forklare mig, hvorfor marginalskatteprocenten for kapitalindkomst er mindre end marginalskatteprocenten for personlig indkomst?

Fordi der er besluttet, at der skal være lempeligere beskatning ved passive afkast fremfor arbejdsrelaterede indkomster.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:25

Tonny Skov Pedersen:

Fordi der er besluttet, at der skal være lempeligere beskatning ved passive afkast fremfor arbejdsrelaterede indkomster.

Tonny

Jamen er det altid sådan - Hvis firmaet betaler 25% skat uden fradrag i firmaets indtægt når det beløb de betaler udbytte ud -  og personen der modtager udbyttet på betaler 47% som højeste på aktier - så når man vel ca 60% i marginalskat på aktieindkomst samlet på det udbytte.

Hvis firmaet giver mig løn, så kan de trække den fra - og så kan jeg få omkring de 60% marginalskat - det ligner da hinanden?

Den lavere direkte beskatning på udbyttet skal vel ses sammen med selskabsbeskatningen. 

Lidt samme hvis ejeren af et ApS tager løn. Så skal han starte med løn, og når han kommer op til topskat og marginal skatten topper - så kan han tage udbytte op til grænsen for 28% udbytteskat - (og der er den billigere) men når udbytteskatten bliver 47%, så er det hipper som happer om han tager løn med topskat eller udbytteskat ud af sin virksomhed - TROR jeg

vh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:56

Tonny Skov Pedersen:

Tonny

Jamen er det altid sådan - Hvis firmaet betaler 25% skat uden fradrag i firmaets indtægt når det beløb de betaler udbytte ud -  og personen der modtager udbyttet på betaler 47% som højeste på aktier - så når man vel ca 60% i marginalskat på aktieindkomst samlet på det udbytte.

Hvis firmaet giver mig løn, så kan de trække den fra - og så kan jeg få omkring de 60% marginalskat - det ligner da hinanden?

Den lavere direkte beskatning på udbyttet skal vel ses sammen med selskabsbeskatningen. 

Lidt samme hvis ejeren af et ApS tager løn. Så skal han starte med løn, og når han kommer op til topskat og marginal skatten topper - så kan han tage udbytte op til grænsen for 28% udbytteskat - (og der er den billigere) men når udbytteskatten bliver 47%, så er det hipper som happer om han tager løn med topskat eller udbytteskat ud af sin virksomhed - TROR jeg

vh

Nu er det for kapitalejere, der ejer mere end 10% af et selskab, tale om en særstatus, hvor dette sidestilles med andre erhvervsdrivende.

Her er skattesystemet "skruet" sådan sammen, at der ikke i sidste ende, d.v.s. hos indehaveren selv skal være den store forskel på den endelige beskatning.

Derimod vil passive investeringer ikke have samme beskatning, eks. investeringer i bankaktier eller investeringsbeviser, hvor du næppe vil have samme forhold, at det også er dit selskab og din formue det handler om.

Iøvriget er udbytteskatte satsen ændret i 2012 til hhv. 27% og 42%.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:23

Tonny Skov Pedersen:

Her er skattesystemet "skruet" sådan sammen, at der ikke i sidste ende, d.v.s. hos indehaveren selv skal være den store forskel på den endelige beskatning.

Derimod vil passive investeringer ikke have samme beskatning, eks. investeringer i bankaktier eller investeringsbeviser, hvor du næppe vil have samme forhold, at det også er dit selskab og din formue det handler om.

Iøvriget er udbytteskatte satsen ændret i 2012 til hhv. 27% og 42%.

Jep sorry - 27 og 42 - men jeg mener ikke det gør forskel om det er indehaveren eller ikke. For firmaet er udbytte beskattet med 25% inden det kommer ud, og så med 42% for den private og det er den beskatning som staten får fra udbyttet og det svarer fint til udbyttet fra løn - hvor hele lønnen trækkes fra i firmaet og beskattes hos personen - det giver tæt på samme marginalskatteprocent samlet, og det tror jeg er helt bevidst.

Hvis jeg ejer en bankaktie - så ejer jeg en del af overskuddet. Det overskud er i princip mit - og det betales der 25% i skat af og resten går til mig med min marginalskat på aktie/kapitalindkomst. Jeg ser ikke den store forskel på at være firma ejer eller ejer af en aktie i et andet firma. Det ene er mere direkte synligt, men effekten nationaløkonomisk må være den samme?

vh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:56

Hej John

Du har delvist ret i dine anskuelser og uden at få en akademisk afhandling, så kan man også begynde at se på, hvornår der anvendes beskattede midler eller ikke, og hvorvidt der skal ske realisations-beskatning eller lagerbeskatning af kursreguleringer.

Iøvrigt er det ikke kun overskud i et selskab som eks. banker, der afspejler børskursen.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:56

Tonny Skov Pedersen:
Iøvrigt er det ikke kun overskud i et selskab som eks. banker, der afspejler børskursen
Nej da - og det er da korrekt at kursstigninger beskattes mere ensidigt hos modtageren end uddelinger som dobbelt beskattes - men selskabets P/E og dets indre værdi er jo trods alt med i kursen og vil derfor ofte ha været udsat for selskabsbeskatning ved en stigning.

Mon det er en risikobetragtning - at den mulighed skal være der - i ren konkurrenceøjemed - danske selskaber mod udenlandske - jeg vil tro det. Jeg mener faktisk forsat der er balance mellem kapital indkomsbeskatning og arbejdsindkomstbeskatning samlet set

Der er undtagelser - der er indekserede lagerbeskattede som kun kan fradrage tab i tilsvarende - og har man kun en eller få .- med tab - som udtrækkes, ender man let med 40.000 kr (uha personligt) i tab - som aldrig vil kunne fradrages i andet - det øger marginalbeskatningen af kapitalindkomst.

PAL skatten er udtryk for samme - 15% løbende (og først regulering for tab ved udbetaling) - og så 40% eller marginalskat - ved udbetaling - giver samme billede - fordelen er, hvis man har sparet til topskat, og får ud til bundskat dog stadigt synlig, men begrænset af udligningsskatten - så politisk er der gjort en del ud af at passiv og aktiv indkomst skal ha samme vilkår. Jeg skal så ikke medtage fradrag som kun kommer på arbejdsindkomst men ikke kommer en pensioneret kapitalindkomstmodtager til gode

vh

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)