Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan er det nu med moms af køb i udlandet? (indenfor EU)

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et hurtigt spm:

Hvis jeg har købt varer i f.eks England, Portugal og Frankrig og har betalt mine fakturaer og nu skal til at indberette momsregnskab. Har jeg allerede betalt moms da jeg betalte min fakturaer eller er de fakturaer jeg har betalt uden moms? Foregår det på samme måde som køb i DK, hvor jeg så skal tage købsmomsen? Eller hvordan?

Og hvad med konkurrencepræmier af varer som jeg har købt og som jeg har betalt moms af? Hvordan bogføres det? Skal man også betale momsen af konkurrencepræmier?

Tusind tak!

Mvh Lone

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lone

Lone :
Har jeg allerede betalt moms da jeg betalte min fakturaer eller er de fakturaer jeg har betalt uden moms?

Om du har betalt moms eller ej ved jeg ikke Smile 

Men hovedreglen er, at dine leverandører ikke skal fakturere med moms, når de sælger en vare til en registreret person i et andet EU-land, jf. reglerne om erhvervelsesmoms.

Har der ikke været pålagt moms på fakturaerne, som er det korrekte, skal du afregne momsen på vegne af dine leverandører ved at beregne dansk moms af dine køb og anføre det i felterne på din moms indberetning. Afregner du momsen af dine varekøb fra udlandet korrekt er effekten 0.

Hvis fakturaerne derimod har været pålagt moms, kan de skyldes en af flere ting. Det kan være, de ikke har dit momsnummer eller ikke kunne verificere, at de sælger til en anden momsregistreret person. Er en EU leverandør i tvivl, skal de pålægge en faktura moms, ellers hænger de på momsen.

Mht. dit spørgsmål om konkurrencepræmier, må jeg være dig et svar skyldig, da jeg ikke er hjemme i reglerne om præmier – hvis da der er specielle regler på dette område?

Men mit umiddelbare gæt er, da en præmie vel også er en vare, at der skal moms på. Er varen fra et andet EU-land, er et som beskrevet ovenfor, er varen købt i Danmark, så skal de behandles jf. de danske momsregler.

Det var et længere svar på et hurtigt spørgsmål, og jeg håber, det kan bruges Smile

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)