Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ønsker at føre købmandsbutik tilbage til familien. Men hvordan?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Holstebro
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 34
Fra  Smartphone Skave Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Hejsa. I en lille landsby i vestylland, hvor man altid støtter de lokale, ligger der en købmandsbutik. Denne butik har været i min familie i ca 100 år, men blev solgt for ca 10 år siden til anden side. Siden den dag er ånden forsvundet. butikken er blevet en "køb eller forsvind, og jeg er i øvrigt ret ligeglad med at du gerne vil betale, for jeg fylder lige mælk op" butik. Det gør lidt ondt, at se den ende på den måde. Derfor overvejer jeg at købe den, og fører den videre. Jeg har 4 års erfaring i butiksverdenen, og er uddannet i en B&O butik, hvor service og personlig betjening er i højsæde.

Men nu kommer problemet. Jeg har jo ikke en skid forstand på det at være købmand :)

Mine spørgsmål er følgende:

Hvad kan man forvente en købmandsbutik på ca 200kvm koster i en lille landsby i vestjylland med ca 500 beboere? Det er eneste købmand i en radius af 16km.

Lige pt er butikken en del af spar kæden, men kan man gå ud af den og kalde den fx Købmand Kaspers Købmandsbutik, og så være ude af de der kæder? Eller er det dumt?

Mit mål med det, er at bringe den gamle charme ind i butikken igen. Jeg er villig til at arbejde hårdt for det.

Jeg vil naturligvis gerne lave en god pensionsopsparing ved at have sådan en butik, men er det realistisk? Vi taler ikke om at tapesere et hus ved stranden med B&O og have en Porche i indkørslen, men bare have en god nok opsparing til at kunne hygge sig rigtig godt når man engang bliver gammel.

Jeg er knap 23 år idag og kommer fra det område hvor butikken skal startes, hvilket jeg ser som en styrke.

Håber i kan hjælpe mig med min lille ide her :)
Fra Ejby
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Som købmand, kan du ikke forvente, at klare dig uden for en kæde i dag. Du vil aldrig kunne opnå de samme indkøbspriser som kæder køber ind til.

Desuden er købmandsbutikker i "udkantsdanmark" noget der nok hører fortiden til. Jeg så et program forleden om butikker i yderområder, Bor selv i et, Og de havde ikke den store succes med at ha overskud til egne lønninger.

Når det så er sagt, er jeg vild med ideen, da jeg mener at det er utroligt vigtigt, at bevare de mindre samfund. Og hvis du kan få fingre i butikken til rimelige penge, kan det måske lykkes. Dog skal du ikke regne med stort overskud til ansatte vedligeholdelse og modernisering.

Så hårdt arbejde og lille fortjeneste. Du er 23år, så du skal måske mere spørge dig selv om du vil fortryde senere, hvis du ikke prøver. Så pøj pøj med det.

Mvh Henrik

Fra Holstebro
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 34
Fra  Smartphone Skave Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for dit svar :) Er det så slemt i landsbyerne? I byerne er der utrolig mange butikker, og der går det hen og bliver prisen der er afgørende for hvor man handler. Det personlige ved en betjening er også forsvundet. Der er ret langt at køre for folk, så det ville da være nærliggende at folk tæt på vælger at gøre deres ugentlige indkøb hos mig?

For at gøre det bare lidt anderledes, vil jeg gerne tilbyde folk at give en mulighed for at bestille madvare til levering hos dem, for et lille ekstra beløb.

Der bor mange gamle mennesker i området som jeg ved handler lokalt, men når de engang er udskiftet med en yngre generation, ved jeg ikke helt hvordan det går.
Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Har du ikke købmænd i din familje som har kendskab til dagligvarehandel?

Ønsker folk betale for servicen?
Folk er da glade for at handle i discountbutikker hvor service ikke er prioriteret.



Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ehrnberg:
Mit mål med det, er at bringe den gamle charme ind i butikken igen.

 Jeg fik helt kuldegysninger...uha...

Smukke tanker du har, men lyt efter en gammel købmand, der selv har prøvet det  :

Drop din idé, FOR GUDs SKYLD eller rettere din...

Det er gammel-romantiske drømme, som overhovedet ikke kan lade sig gøre i dagens Danmark. Danskerne er blevet et discount-folk og med vores krejler-gener ændrer det sig aldrig.

Desuden skal du nok regne med mindst 1 mill. for overhovedet at kunne starte bare en lille dagligvare-forretning op i dag. Alle dine leverandører skal f.eks. have bankgarantier , og så skal der jo også lige ligges lidt til husleje og måske indretning inden, og du skal jo naturligvis også have et varelager...

Og en anden vigtig ting: Lad være med at høre når folk fortæller dig, at det er en rigtig god idé med udsigter i. For det første har de sjældent evnen til at kunne gennemskue en økonomi i en forretning ("de synes jo f.eks. altid der er så mange kunder - ja, men hjælper jo ikke ret meget når de kun køber cigaretter og lignende lavprofit-varer), og for det andet, så kommer dui ikke til at se dem ret meget i din forretning, nårt det kommer til stykket.

Danskerne er blevet sådan, at man næsten snyde dem eller kan sparke dem i hovedet - de skal nok komme tilbage hvis det er billigt nok. Det er der set rigtig mange eksempler på.

Så lov mig, at du slår den tanke HELT ud af hovedet, for eller er det næsten helt sikkert du kommer til at hænge med gæld resten af dit liv...Pensionsopsparing vil være det sidste du kommer til at tænke på....

Hilsen én, der stadig betaler kr. 6300,- af hver eneste måned samt, hvad næste værre, forbrugt 5 år af en mands bedste alder på at lytte efter "folks" ønsker og prøve at gøre en forskel i et lokalområde (der forøvrigt hører til et af de rigeste mht. rådighedsbeløb).

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tænk dig godt om, og søg råd og vejledning hos folk i branchen.

Tænk ikke købmandbutik uden kæde

Købmandsbutik betyder lange arbejdsdage alle ugens dage, det skal du være forberedt på. Kender en som har en Rema butik, han arbejder måske 10 timer hverdag + hans koner hjælper ham i weekenden. Men den indsats betyder så også at butikken gir flot overskud.

Men man skal være villig til at ofre nogle år, hvor virksomheden betyder alt

Fra Holstebro
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 34
Fra  Smartphone Skave Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for jeres svar. Hvor er det ærgeligt at det går den vej. Jeg hader at handle i dagligdags butikker. Det er bæ hele vejen igennem. Ingen service, ingen øjenkontakt ved kassen, og det der tit går igen er en elendig grønt afdeling, med slatne og rådne grøntsager rundt omkring.

Det er nok ikke her jeg skal satse virker det ikke til. Men det er bare trist at se sådan en familie butik gå i forfald.

Min drøm er at åbne en butik med ånd og sjæl. Men mangler en holdbar ide, som man kan gå igang med uden at skulle betale på en gæld resten af livet, hvis det går galt.
Fra Holstebro
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 34
Fra  Smartphone Skave Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Den tidligere ejer af butikken døde i lørdags, så der er ikke rigtig nogle jeg kan spørge om råd i familien.
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)