Vi afsætter det beløb som Danløn angiver som feriepenge forpligtelse for chefen (som også er EJER af det ApS det drejers sig om), og som har normal ansættelseskontrakt. Hvis han på et tidspunkt bekræfter, at han som ejer af selskabet alligevel ikke ønsker at modtage feriepenge ved fratræden - hvad gør man så med det beløb der ex. for sidste år er afsat som feriepengeforpligtelse og står i status? Kan det udbetales som løn (med skat naturligvis) eller vil det konflikte med skat som måske kunne mene, at man tog fradrag for det sidste år men så brugte det som løn i år (eller næste år eller senere) hvor chefen alligevel ikke vil ha firmaet belastet med feriepenge til ham - og hellere bare tager det ud som løn?? vh |
Kan afsat feriepengeforpligtelse til chefen udbetales som løn - hvis han ikke mere ønsker feriepenge?
- 1
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
|
Hvis direktørens ansættelseskontrakt ændres, så er det ikke noget problem, idet forpligtelsen primo netop bliver indtægtsført året efter. Når der jvf. ansættelseskontrakten ikke skal udbetales feriepenge til direktøren, så vil forpligtelsen ultimo giver kr. 0,00 for så vidt angår direktøren. Der er så kun tale om en periodeforskydning, og hvis ellers dokumentationen m.v. er på plads, så skulle det ikke give anledning til problemer. Tonny |
Intet - det fremgår kun hvad ferie angår at: xxx har ret til opsigelsesvarsler og øvrige betingelser i.h.t. til funktionærloven, og på al løn afsættes som for øvrige, feriepenge forpligtelse ved evt. ophør og ATP - Lønnen udbetales som A-indkomst i.h.t. hovedskattekortNu går tanken på, at da han er eneste fastansatte - alle andre er inde som projektansatte 1 til 4 mdr og får feriepenge til feriekonto ved fratræden - så er han den eneste der føres latente feriepenge op for. Da han er ejer, kommer han nu på, at det måske er fjollet - men beløbet findes jo i status for sidste år, og hvordan opløser man det - og MÅ man opløse det. Det er klart at man kan lave kontrakt tilføjelse som siger, at xx har ret til ferie med løn men ikke optjener feriepenge til udbetaling ved fratræden. Da han er ejer OG ansat, vil det jo ikke være forkert men så skal vi jo stadigt regulere fremadrettet for det som er i status, så det var rart bare at få det ud som løn med skat - om ikke i år så et andet år. Det er også nok så meget princippet jeg leder efter - han som ejer kommer jo ikke til at brokke sig over egen beslutning, men skat - vil de mene noget om det mon? vh |
Nu er det jo en særlig problemstilling, når der tales om direktører i selskaber, idet disse ofte har særlige ansættelsesvilkår. For øvrige funktionærer er der de såkaldte "ramme-love", som eks. funtionærloven og ferieloven, som ikke kan fraviges, For direktører er derimod større aftalefrihed, hvorfor eks. feriepengeforpligtelsen kan fratrækkes/afsættes, når direktørens feriebestemmelser følger ferieloven og de øvrige ansattes vilkår. Derfor kan feriepengeforpligtelsen for direktøren ophæves, når direktørens ansættelseskontrakt ændres f.s.v. angår ferie med løn. Tonny |
Super - som jeg troede. Det kan jo være han bare vil ha dem stående - men godt at friheden findes hvis det en dag bare er til besvær at skulle regulere afsatte feriepenge og han stadigt er den eneste - OG måske så en dag heller bare vil skrive dem bort fra sin kontrakt tak |