Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fleksjob medarbejder, hvad er jeres erfaringer med at have en fleksjobber i virksomheden?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er blevet tilbudt en medarbejder i fleksjob, men desto mere vi har sat os ind i det, desto mere skeptiske er vi blevet.

Et firma ringede og fortalte hvilken fantastisk mulighed det var, men efterfølgende fandt vi ud af at der var en del papirarbejde i forbindelse med det og at der ikke er nogen specielt økonomisk fordel for os.

Hvad der slog hovedet på sømmet var at en af vores kunder fortalte at hun havde en i fleksjob, og hvor hun ifølge kommunen havde indberettet sygdom for sent og derfor hang på en ekstraregning på 35.000 kr.

Vi er kommet frem til at vi hellere vil ansætte en studerende eller anden på almindelig vilkår.

Men hvad er jeres erfaringer?

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 13:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Så slemt er det altså heller ikke med papirarbejdet...

og der kan også være rigtig mange gode fordele...  du kan være heldig at få en enten med meget dyb branchekendskab eller endda en tidligere selvstændig/direktør som har haft en uheldig tilgang, så fleksjob har været nødvendigt.. Du har jo alle muligheder for at se personen an, inden du ansætter.

Men jeg har selv for nogle år tilbage ad 2 omgange haft nogen i fleksjob. En gang var ikke så godt og vi sagde farvel og tak i prøveperioden. Anden gang var rigtig godt.

mvh.

Michael

Tilmeldt 12. Aug 10
Indlæg ialt: 77
Fra  Beckers Køge / Colorama Skrevet kl. 00:30

Fra bitter erfaring, har jeg et enkelt eksempel. Jeg overtog en leder stilling med en afdeling, hvor der var en flex. Man får jo dækket løn fra første dag, men du afskriver også retten til at bruge 120 dages reglen. I det her tilfælde ville jeg MEGET gerne have sparket medarbejderen ud på den regel. Men den går ikke, du hænger på ham/Hende. Personen her, havde +150 sygedage om året. Ja det viste sig, at han var kronisk arbejdssky....

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 01:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Hold da op en forestående leder....
Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 22:23

har havt 2 flexjob medarbejdere, og været meget heldig i begge tilfælde. Så jeg kan kun sige ok for ordningen.

Jeg har i den periode fået oplyst at en flexjob medarbejder, hvis man ser bort fra arbejdstimer eller konkrete ting i aftalen, skal behandles som alle andre medarbejdere hvad angår opsigelse og sådan noget.

Men i mit tilfælde kørte forløbet problemfrit.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:45

Det lyder lidt som om, der i grove træk kan opstå de samme problemer som i enhver anden ansættelse.
Så vidt jeg har forstået skal man være heldig, hvis der er en konkret økonomisk gevinst ved det, men hvis man får tilbudt den rigtige medarbejder, skulle mulighederne også være ganske store, fordi en motiveret fleksjobber vil være mere sulten efter at komme i arbejde og holde fast i et job. Det vil give incitament til en bedre fastholdelse af arbejdskraften.
Jeg kender eksempel på én som har en fleksjobber ansat på gentagne tidebestemte kontrakter og har ham "fyret" i lavsæsonen. Det skulle angiveligt være uproblematisk, fordi fleksjobberen selv er glad for modellen.

Overordnet set ville jeg ikke ansætte en fleksjobber, fordi han er fleksjobber, men fordi han kan løse en væsentlig funktion i virksomheden, som der er behov for.

Venlig hilsen

Hans

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 09:38

Hej Hans

Det er rigtigt, en flexjobber skal betragtes som en hver anden ansat, og de er lige så forskellige som alle andre. Man skal være opmærksom på hvad der er for en lidelse som gør, at vedkommende er tilkendt flexjob, og hvordan det vil påvirke personen i den funktion person skal være i, det nytter ikke noget at hvis det f.eks. er stress relateret sygdom vedkommende har, at personen så kommer i en funktion som kan virke stressende og på sigt måske udløser sygdom. Fordi det vil i såfald blive virksomhedens problem, og ikke kommunens.

Kommunerne forsøger at presse tilbage betalingen så langt ned som muligt, så virksomheden skal gøre op med sig selv, hvor stor en margen skal der være mellem antal timer vi får og den løn vi betaler.

Men som det er sagt tidligere i tråden, så kan man finde en med erfaring og kompetencer som er bedre end man kunne finde på det frie jobmarket til en gunstigere lønudgift for virksomheden.

Jeg havde en person ansat som havde fået en knæskade, og som derfor ikke så godt kunne gå trapper, men det var ikke noget problem hos os, personen var stabil og leverende fuldt ud på højde med alle andre

Fra Århus
Tilmeldt 25. Nov 08
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 15:43

Vi har en medarbejder i fleksjob som vi er vildt glade for. Det er ikke specielt billigere end alm. ansættelse. 

Det lyder underligt at et firma ringer jer op og prøver at overtale jer til det. 

Papirarbejdet var ikke urimeligt. Der var en jobkonsulent ude fra AF og lavede papirer. 

Vi skal en gang om måneden sende en blanket ind og det er super nemt for der skal stort set altid stå det samme i den.

Ansæt den rigtige medarbejder. Det kommer an på personen, og mindre om det er fleksjob eller studerende

Simon

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1753
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 16:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har arbejdet i et projekt med 20 fleksjobbere i 4 år nu og mine oplevelser er generelt:

Negative oplevelser:

- Fleksjobbere er mere syge end normalt lønnede (meget mere syge)

- Fleksjobbere er en smule mindre motiverede i dagligdagen.

- Der er mere administration og arbejdsledelse pga mere sygdom.

- En del fleksjobbere føler sig "plantet" i et job, de ikke selv er tilfredse med.

Positive oplevelser:

- Fleksjobbere er langt mere loyale

- Virksomheden skal ikke betale for sygdom.

- Kommunen dækker ekstraudgifter til specialindretning af arbejdspladsen, hvis det er nødvendigt.

- Fagforeningen blander sig ikke.

Skal du vælge en medarbejder i fleksjob, er det altså en fordel, at de opgaver den ansatte skal udføre, ikke er opgaver med en snæver tidsbegrænsning på som er personafhængig f.eks produktion.

Der er typisk ingen økonomisk gevinst i det lange løb og der bør ses mere på virksomhedens sociale ansvar frem for kroner og øre.

Der kan være en fleksibilitetsgevinst ved at ansætte 2 fleksjobbere frem for en normaltansat.

Jeg kan anbefale, at et fleksjob slåes op på f.eks. ijobnu.dk, da udbuddet ellers vil være meget begrænset og det da kan være meget svært at finde en fleksjob visiteret, der har netop de kompetancer i er på udkig efter.
Henvender du dig til kommunen, vil du typisk blive præsenteret overor ganske få emner.

18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 11:07

Der er mange gode og spændende kommentarer i denne tråd.

Jeg er konkret ved at søge medarbejdere til delvis mekanisk og elteknisk produktudvikling og produktion. Jeg ser på at få en person ind i virksomhedspraktik og efterfølgende løntilskud, men kunne også let leve med en medarbejder der har nedsat arbejdsevne.

Der hvor jeg bliver forvirret over flexjob er at jeg har svært ved at se den økonomiske fordel for virksomheden. Hvor ser I økonomiske fordele ved at bruge flexjobbere?

MVH jens 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)