Der er desværre en del der copy/paster opskrifter de fandt på nettet ind på debatfora. Det kan være decideret skadeligt for den hjemmeside, der har leveret opskriften, hvis debatforumet er stærkere i Google.
Du må ikke bare kopiere folks tekster. Dels er det ikke lovligt og dels kan du skade en placering i Google.
Hans hjemmeside lå/ligger nr. 1 i Google på søgeordene "Confit de Canard". Hans søgeresultat forsvandt da hans opskrift var blevet gaflet ord for ord af en stærkere hjemmeside. Plus dem der gaflede den ikke ligefrem fik positiv omtale.
Hvordan forholder man sig så hvis man gerne vil bruge en opskrift?
Jeg laver mit eget indlæg og skriver det som jeg selv ville lave det, og med mine egne billeder.
Men mange opskrifter kunne jo saktens være noget man selv havde lavet! mange gange har jeg da fundet noget som jeg selv har funet på som andre også har prøvet. Så er det da ikke deres opskrft bare fordi de har lavet en kogebog eller????
Ja, mht madlavning er det jo sjældent man skal genopfinde den dybe tallerken. Du kan dog bruge dine egne ord for hvordan du laver eksempelvis frikadeller og kartoffelsalat. Så tvivler jeg i hvert fald stærkt på du får problemer. Især hvis man så endda har sit eget "twist" på selve opskrifterne.
Mange stjernekokke komponerer ganske vist deres egne retter (og det gør jeg også engang imellem), men det er jo som regel velkendte elementer, der blot bliver sat lidt anderledes sammen.
Så længe du bruger dine egne ord og egne billeder, så tror jeg det bliver svært at overtræde noget mht madopskrifter.
Men eksempelvis kunne det godt se mærkeligt ud hvis alle dine opskrifter var akkurat de samme som fra en bestemt kogebog og det eneste, der var lavet om var ord og billeder. Så ligner det søgt kopiering, som jeg personligt ikke ser formålet i, men jeg kan nogengange blive overrasket der.
Jeg er meget i tvivl om hvordan man gør når mna bruger andres opskrifter? Eller hvis man ændre i dem, men stadig har brugt deres som udgangspunkt!
Skal man skrive hvor man har den fra? evt. linke?
Et praktisk eksempel. Jeg fandt en superlækker opskrift på Spaghetti Bolognese på nettet. Den har jeg forsøgt at lave slavisk efter opskriften.
Jeg har efterfølgende så valgt at lave nogle pænt store ændringer i opskriften, for at komponere retter til en slankekur, samt at gøre retten billigere at lave. Den smager så ikke lige så godt, men stadig supergodt til at være med ufatteligt få kalorier.
Den har jeg jo så tænkt på at dele på min nye madblog Madfeber.dk og så linke til den opskrift jeg har taget udgangspunkt i. Den oprindelige får fordelen ved positiv omtale og et link, og opskriften er ændret en hel del så den har et andet formål. Det er et godt link og relevant link den oprindelige madblog får, så jeg tvivler stærkt på at det vil blive negativt modtaget når jeg ikke kopierer og ikke tager æren for det. Jeg ville i hvert fald selv kun være glad, hvis det skete for min madblog.
Men nu er jeg nødt til at komme videre. Jeg vil spændt følge om der er andre vinkler på den, for jeg er også ny i madblog-verden :-)