Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af overskyende B-SKAT

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 160
Fra  Designunivers Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg har lige et spørgsmål til bogføring af overskydende B-SKAT. Lige et eksempel på situationen:

Jeg har ændret min forskudsopgørelse i starten af januar. Sat min forventede indkomst op.

Betalt B-SKAT for januar: 10.000 (bogført)

Jeg har nu snakket med SKAT, som siger, at jeg kun skulle betale 6.000 for januar måned. Jeg har derfor fået indsat 4.000 på min nemkonto (privatkonto). Ifølge SKAT skulle jeg have 9 girokort for 2012, men efter samtalen har jeg talt dem, og jeg sidder altså med 10 girokort. Skal jeg bare gå ud fra, at det så er en fejl fra SKATs side, at de har sendt 10 girokort, og være glad for de 4.000 jeg har fået retur?

Hvordan skal dette bogføres i regnskabet? De er jo ikke sat ind på firmakontoen og fremgår derfor ikke af mine banktransaktioner. Skal jeg så debitere min bank-post og kreditere SKAT-posten og herefter kreditere min bank-post og debitere min "privat udbetaling"-post?

Tilføjelse: På girokortet står der rate 1/9. Den sidste jeg har, der skal betales den 20.11.12 står der 10/9 på. Det lyder ikke helt korrekt :)

Mvh. Michael Storm

Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 11:39

Som jeg forstår det skal du vel have de 4.000 ind i virksomheden igen og derfor bogføres de som en mellemregning privat (kredit) også på banken (debit) :)

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 11:45

B-skat har ikke noget at gøre med din virksomhed, det er et rent privat anliggende imellem dig og SKAT.

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Skrevet kl. 11:51

Nej, men han betaler den fra virksomhedensbankkonto, sådan som jeg forstår det og derfor skal de 4000 ind i virksomheden igen, som gørs på ovenstående måde.

Fra Århus
Tilmeldt 15. Sep 10
Fra  Designunivers Skrevet kl. 12:09

Tak for svarene.

De er betalt fra virksomhedskontoen, men pengene, der er kommet retur, er sat ind på privatkontoen. Betaler alt mit skat fra min virksomhedskonto og fører det ind i regnskabet.

Jeg fører det tilbage i virksomheden, hvorefter jeg så eventuelt bare kan hive dem ud igen. Så stemmer regnskabet da igen.

Overskriften skulle i øvrigt have heddet overskydende skat :)

Michael Storm

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 12:24

De 10.000 du har brugt til at betale b-skat med skulle have været bogført som privat hævning til at starte med. 

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Skrevet kl. 12:36

Det har han også gjort, sådan som jeg læser det?

Kredit: Bank, Debit: Private hævninger.

Fra Århus
Tilmeldt 15. Sep 10
Fra  Designunivers Skrevet kl. 13:41

Jeg har en post, der hedder SKAT i regnskabet. Lige meget om det er en privat hævning eller til at betale skat så krediterer jeg bank-posten.

Havde jeg kørt det hele som private hævninger og derefter betalt skat fra min private konto, havde der ikke været noget problem. Problemet opstår fordi den har en separat post i regnskabet.

Bank                      Skat
Debit / Kredit          Debit / Kredit

0 / 10.000             10.000 / 0

Så fremgår det af regnskabet, at jeg har betalt 10.000 i SKAT i januar, hvilket jo ikke længere er retvisende. Så har bare krediteret SKAT og debiteret Bank - så passer det vel igen.

Bank                      Skat
Debit / Kredit          Debit / Kredit

0 / 10.000             10.000 / 0     (Oprindelig betalt)

4.000 / 0               0 / 4.000      (Penge retur)

Så står der 4.000 mere på kontoen for virksomheden og samlet for 2012 har jeg så kun betalt 6.000.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)