Nu bliver i nødt til at skære det ud i pap for mig: Betaler holdingselskaber lige så meget i skat som andre virksomhedstyper? Betaler de alle de samme skatter og afgifter som andre firmaer? Hvis nej, hvilke skattefordele er der så ved at have et holdingselskab? |
Hvorfor starter folk ofte et holdingselskab?
Det jeg mener er, at når selskabet enedlig får udbetalt et udbytte, så modsvarer det måske ikke den omkostning der har været forbundet med at have holdingselskabet, såsom løbendecrevisorregninget etc |
Men betaler holdingselskaber lige så meget i skat som andre virksomhedstyper? Betaler de alle de samme skatter og afgifter som andre firmaer? Hvis nej, hvilke skattefordele er der så ved at have et holdingselskab? |
Ja..holdingselskaber betaler skat. Der er tvungen sambeskatning i DK, dvs. alle indkomster fra datterselskaber og holding bliver lagt sammen og beskattet. Den store fordel er, at man kan slanke egenkapitalen i driftsselskabet ved at føre udbytte op i holdingselskabet(skattefrit).
MvH Peter |
Ja, de er afregnet af det udloddende selskab.
Det er et spørgsmål om holdning, men der skal jo være overskud i datterselskaber, således der kan udloddes et udbytte. Herefter er pointen, at holdingselskabet får overskud som udbytte og herefter kan investere midlerne i eks. aktiver m.v., som efterfølgende kan udlejes/leases til datterselskaberne samt investere i nye aktviteter og selskaber m.v. Herved sikres formuen i holdingselskabet, medens datterselskaber(ne) bibeholder den lovpligtige egenkapital og fungerer udelukkende som driftsselskab uden en egentlig formue. Tonny |
Mon ikke det mest almindelige er for at opnå let sambeskatning mellem flere datterselskaber og for at kunne bringe overskud i sikkerhed i et holding selskab i forhold til krav mod et datter ApS f.eks. 3. mands krav kan så højst koste ApS kapitalen - overskud er oppe i holding Der opnås ikke som sådan skattefrihed - blot kan underskud i et selskab fratrækkes overskud i et andet - Af bagdele skal nævnes administration og pligt til revisor samt den lille omk ved at stifte et selskab vh |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com