Nu har jeg efterhånden en del viden indenfor digitale medier. Jeg har taget en uddannelse som multimediedesigner og er i øjeblikket ved at videreuddanne mig som e-konceptudvikler. Jeg har igennem min uddannelse fået en meget god viden omkring, hvilke medier som tiltaler folk, hvordan man bedst muligt reklamere for sig selv, samt at være med til at udvikle nye spændende koncepter, som tiltaler den specifikke målgruppe. Jeg har også godt styr på kvantitative og kvalitative undersøgelsesmetoder, og hvordan man udnytter dem bedst. Men igen, så er det svært at finde et job, hvor jeg føler, at jeg får brugt alt min viden. Nogle gange tænker jeg på, om der er flere muligheder i at starte ud som en freelance virksomhed, samtidigt med at man har et fast arbejde. Hvis så sin virksomhed kommer til at gå godt, er der vel mulighed for at arbejde fuldt tid med dette. Jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal starte min virksomhed. Jeg kan jo både gå ind og være projektleder, art director, udviklingskonsulent samt udarbejde markedsanalyser og målgruppeanalyser. Men igen ved jeg ikke, om nogle ville være i interesseret i at ansætte mig i den periode, som projektet strækker sig over. I mange virksomheder har de vel allerede faste projektledere, art directors, udviklingskonsulenter eller markdsanalytikere etc. Hvordan skal man bedst gribe det an? Har I nogle forslag. |
Netop under krisen, er mange interesserede i IKKE at ha faste omkostninger, men knytter hellere freelance til sig. Du skal være opmærksom på, at freelance ikke bare er et navn for en ansat der sender faktura, men for en der arbejder selvstændigt og har risikoen ved arbejdet.
Du skal jo finde kunder, de første er nok de sværeste, for referencer betyder givet meget, men der er bestemt virksomheder der har brug for freelance inden for dit felt, og HVIS dit faste arbejde, hvis du har et sådan, tillader dig at arbejde freelance ved siden af, så spring ud i det.
Du kan google om at oprette CVR og personlig virksomhed.
Du skal regne med, at du skal UD og sælge dig selv. Du skal ha godt materiale til at præsentere dig og du skal banke på døre og ringe op til mange - helt som at søge job - for at få freelance muligheder, men der er mange der gerne er fri for fastansatte, opsigelsesvarsler, feriepenge og hvad ved jeg.
Regn med at tage en time løn i alle fald 40-50% over normen for fastansat i samme job - så du har til ferie, pension, og alt det andet
vh