Hej Jeg har fået et brev fra en advokat om at en af mine produkter har krænket et andet varemærke. Vi er indenfor samme branche og har et navn der minder om hinanden bortset fra to bogstaver. F.eks.
De mener jeg krænker flg.: Artikel 9 i Rådets forordning nr. 207/2009 af 26. Februar Markedsføringslovens § 18 om at benytte kendetegn og overtrædelse af Markedsføringslovens § 1. Mit logo ligner ikke deres så hvis der er noget til forveksling så kan det højest være navnet. Mit navn er der dog flere der benytter og er ikke unikt andet end jeg har .com domænet. Jeg har aldrig forsøgt at kopiere konkurrenten. De baserer det derfor udelukkende på at varemærkerne kan være forvekselige. Er det blot en skræmmekampagne fra en advokat eller er der noget i det? |
Først undersøger du om det rent faktisk er et registreret varemærke.
Så googler du advokatens navn for at se om logo m.v passer sammen med brevet, - evt ring og spørg efter advokaten ved navn.
Hvis det er et helt alm. ord ville det ikke kunne blive registreret - men hvis det er et registreret varemærke og dit navn minder om deres, - så har du en dårlig sag og bør lukke ned for at spare dig selv for omkostningerne.
Det er sådan set ligegyldigt hvad du selv mener, - et registreret varemærke er beskyttet og må ikke kunne forvekles med andre jf. markedsføringsloven m.fl.