Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kryptonit for online parallelimportører?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen

Jeg har de senere dage gået og spekuleret over parallelimport og de konsekvenser det har for blandt andet vores butik. I den forbindelse er jeg kommet på en ide, som jeg tror vil vanskeliggøre parallelimportørernes hverdag.

Jeg har skrevet lidt om problemet parallelimport på vores blog, men essensen er, at angribe parallelimportørerne for  uretmæssig brug af mærkernes produktbilleder. Klager man via Google, vil deres netbutikkerne blive fjernet fra Google indtil de fjerner produktbillederne, og/eller fremviser en tilladelse fra mærket (hvilket de nok ikke kan). Det vil kræve mange ressourcer at få rettet op på, og jeg er i tvivl om de overhovedet har ret til at bruge egne billeder af mærkets produkter?

Jeg kunne godt tænke mig at få input fra de kloge hoveder på Amino, som har mere forstand på disse regler end jeg har. Er der noget jeg har misforstået/overset?

Håber på feedback!

Mvh,
Troels

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 12:07

Følger lige med ...

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 12:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan overhovedet ikke se noget problem i parallelimport fra andre EU-lande, det giver da bare sund konkurrence. At bruge tid på at chikanere andre forhandlere, der sikkert er i deres gode ret til at benytte produktbilleder fra producenten virker da totalt tåbeligt.

Du skulle istedet presse importøren til at tage en mindre del af kagen, så du kan være konkurrencedygtig med priserne.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Skrevet kl. 12:57

Hej Nicolaj

Hvorvidt det er chikane eller ej, afhænger nok af hvilken side af bordet man sidder på. At få agenterne/leverandørerne til at sætte prisen så markant ned er urealistisk. Og jeg synes ikke at der er tale om chikane, hvis de enkelte mærker ønsker at beskytte deres rettigheder til produktbillederne. Det er jo blandt andet ordentlige produktbilleder at jeg som autoriseret forhandler er med til at finansiere.

I øvrigt er det jo de enkelte mærker der skal klage til Google - ikke mig. Jeg ønsker bare at gøre dem opmærksom på muligheden.

Mvh,
Troels

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 14:19

Nicolaj Thomasen:
andre forhandlere, der sikkert er i deres gode ret til at benytte produktbilleder fra producenten

Nicolaj, du kan da ikke mene, at man frit kan bruge produktbilleder uden tilladelse?

Billeder er jo underlagt copyright som som andet materiale på nettet og at bruge dem uden tilladelse er direkte ulovligt og rettighedshaver er i sin gode ret til at stoppe det.

En typisk "advarsel" findes fx her http://m.citizenwatch.com/index.php/terms

Tilmeldt 27. Apr 07
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 14:35

Ole Thorup:

Nicolaj Thomasen:
andre forhandlere, der sikkert er i deres gode ret til at benytte produktbilleder fra producenten

Nicolaj, du kan da ikke mene, at man frit kan bruge produktbilleder uden tilladelse?

Billeder er jo underlagt copyright som som andet materiale på nettet og at bruge dem uden tilladelse er direkte ulovligt og rettighedshaver er i sin gode ret til at stoppe det.

En typisk "advarsel" findes fx her http://m.citizenwatch.com/index.php/terms

Jeg ved at de fleste mobilproducenter har en sektion på deres hjemmeside, hvor man frit kan hente produktbilleder. Det var derfor jeg skrev som jeg gjorde, og har producenten ikke sådan en sektion med fri adgang, så skal man selvfølgelig have en tilladelse først, eller et login, hvis der er begrænset adgang til sektionen, som hos f.eks. HTC.

Tilmeldt 27. Apr 07
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 14:41

Troels:
Hvorvidt det er chikane eller ej, afhænger nok af hvilken side af bordet man sidder på.

Eller om man er for eller imod EU.

Istedet for at gå efter parallelimportøren, så kan du jo fremhæve fordelene ved at produkterne er dansk importerede, over for dine kunder. Ulempen ved en parallelimporteret mobiltelefon, er at den danske menu ofte forsvinder efter en opdatering, hvorfor mange kunder gerne vil betale lidt ekstra for en "dansk" mobiltelefon.

Forstå mig ret, jeg er imod kopivarer og ulovligt importerede varer, men parallelimport fra andre EU-lande er en del af det at være med i unionen, ligesom den fri bevægelighed.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 14:43
Troels:
Det er jo blandt andet ordentlige produktbilleder at jeg som autoriseret forhandler er med til at finansiere.

Jeg udgår da fra at pågældene virksomhed tager en pris for deres produkt så at de har råd til at have fotografier af produktet på deres hjemmeside.

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Skrevet kl. 14:45

Spørgsmålet er om en sådan "fri adgang" giver folk carte blanche til at bruge produktbilleder som det passer dem. Det vil jeg betvivle.

Det er muligt at producenterne skal give en "fair warning" først, men mon ikke de har ret til at kræve produktbilleder fjernet fra en hvilken som helst hjemmeside, hvis de ønsker det?

Men det vil vise sig. Jeg tror at fremgangsmåden vil blive testet snart.

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Skrevet kl. 14:51

Michael_N:
Troels:
Det er jo blandt andet ordentlige produktbilleder at jeg som autoriseret forhandler er med til at finansiere.

Jeg udgår da fra at pågældene virksomhed tager en pris for deres produkt så at de har råd til at have fotografier af produktet på deres hjemmeside.

Hej Michael

Jeg er usikker på om du mener parallelimportøren eller mærket her?

Mvh,
Troels

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)