Hej Aminoer, Jeg sidder med en enkelt faktura som jeg ikke kan finde ud af at postere i.f.m. mit momsregnskab? Det drejer sig om min Apple Developer Licens, som er blevet pålagt 21% Irsk moms. Faktura'en lyder således på 495 kr + 21% Irsk moms (104 kr). Umiddelbart er jeg nået til den konklussion, at der er tale om køb af ydelser i udlandet med omvendt indberetningspligt. Jeg vil derfor mene at jeg skal oplyse følgende i mit momsregnskab: 1) Moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt: 124 kr (25% af 495 kr) I skatteregnskabet kan jeg herefter fradrage de 495 kr, mens de 21% moms til Irland ikke skal oplyses/fradrages nogen steder (havde det været et større beløb, kunne jeg formodentlig søge om momsrefusion?) Er jeg helt galt på den? |
Hej mabuhay
Det ser umiddelbart rigtigt ud - men jeg vil dog ikke lægge hoved på bloggen
Men grunden til, at jeg svarer på dit indlæg er, at den irske moms, hvis den udgør mindre end €50 set over et kalenderår, kan indgå i dit danske skatteregnskab. Minimumsbeløbet for momsrefusion udgør €50 i EU.
På den måde kan du opnå et inddirekte fradrag for den irske moms - altså brutto fakturabeløbet bogføres.
Men vær opmærksom på, at denne løsning kun er gangbar, hvis den udenlandske moms er mindre €50 set over et kalenderår eller hvis der er givet afslag på ansøgning om momsrefusion.
Håber, det kan bruges c'',)