Hej jeg har lige et par spørgsmål jeg håber nogen flinke sjæle vil svare på.. Som enkeltmands virksomhed hvor jeg har et deltidsjob ved siden af har jeg jo bare sat et beløb jeg forventer at tjene på min selvangivelse EX. 10000kr i år.. Men de beløb jeg så får ind på min konto hvordan skal jeg så betale skat af dette? da jeg snakkede med skat sagde de mine beløb kørte over deltidsjobbet skat, men et eller andet sted skal disse beløb der kommer ind på min bank konto vel skrives ind?? |
Spørgsmål til skat, moms "Enkeltmands virksomhed"
- 1
Bemærk at såfremt du forventer en omsætning der overstiger kr50.000 i løbet af en 12 mdr periode skal du momsregistrere din virksomhed. Er omsætningen herunder er momsregistreringen frivillig. |
Jep jeg har momsregistreret mig... Dog er mit spørgsmål jeg kan jo kun skrive et ca. beløb på selvangivelsen for et år nu jo.. Men når jeg skal lave et regnskab, skal skat ikke se det på noget tidspunkt?? hvordan betaler jeg skat af det beløb? gør jeg det automatisk når jeg nu fx. har opgivet jeg tjener 10000kr på et år? hvis jeg så fx. kun tjener 5000kr i år skal jeg så bare rette det til senere på året? |
Du bliver løbende beskattet på baggrund af din forskudsopgørelse. Ved årsopgørelsen bliver der så reguleret +/- pba de faktike tal. Du opgiver din indtægt fra enkeltmandsvirksomheden på selvangivelsen. |
Du skal betale B-skat af dit overskud. På din forskudsopgørelse er der en rubrik for forventet overskud af selvstændig virksomhed. Når du har udfyldt denne, vil du få tilsendt fortrykte girokort, hvor du kan betale din B-skat. |
Den har jeg svaret på har dog ikke modtaget noget endnu? hvornår får man dem tilsendt? nu er det jo måske en måned siden jeg har oplyst det. |
Er der tale om en meget lav forskudsangivet b indkomst, kan det være at den opkræves over skattekortet (a-indkomsten). |
Det er ikke sikkert, at du får den tilsendt. På Skat hjemmeside kan du logge ind med Nem-ID og så kan du se din aktuelle forskudsopgørelse. |
Ok men igen, skal de slet ikke se noget regnskab hver måned så eller på noget tidspunkt måske? går de bare udfra at det hele er som det skal være hvis jeg skriver jeg har tjent 10000kr i 2012 når året er omme? uden at se regnskaber? |
I princippet ja. Du skal selvfølgelig fører et regnskab og gemme alle bilag i 5 år, men som udgangspunkt så skal du ikke indsende noget til Skat uden at de beder om det. Det kan være, at de på et tidspunkt ønsker at komme på kontrolbesøg. Du kan læse mere om det på Skats hjemmeside, f.eks. i afsnittet for iværksættere. |