Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan honoreres app idé fra ApS til 3. mand

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jun 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg står i en situation, hvor jeg har brug for jeres ekspertise.

Jeg har et ApS som bl.a. beskæftiger sig med udvikling og salg af applikationer til iOS (iPhone og iPad).
Pt. er jeg igang med at udvikle en applikation i samarbejde med en kammerat som fik den grundliggende idé til applikationen.

Vi har aftalt at vi i fælleskab idéudvikler på applikationen fremover, og at jeg står for den tekniske implementering. Kernefunktionaliteten i applikationen er dog udtænkt af min kammerat. Salget af applikationen skal ske igennem mit ApS på Apples appstore. Min kammerat har ikke nogen anparter i mit ApS.

I begyndelsen af vores samarbejde aftalte vi at vi skulle dele et evt. overskud fra salg af applikationen 50/50 imellem os. Mit spørgsmål er derfor, hvordan dette gøres rent praktisk?

Min kammerat er pt. ikke momsregistreret.

Vil det være velegnet at lave en royalty kontrakt imellem os, der beskriver, at min kammerat er opretshaver til kernefunktionaliteten i applikationen og at han skal have 50% af et evt. overskudfra salg af applikationen. F.eks. opgjort og betalt én gang i kvartalet?
Skal royaltybetalingen være inkl. eller ekskl. moms.?
Hvordan bogføres betalingen af royalties i så fald, er det tilstrækkeligt at have en post kaldet royalties under udgifter på årsregnskabet?

På forhånd tak,

Christian 

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Moms skal ikke være med i aftale beløbet.

Du kan udbetale det som b-indkomst vi danløn eller andet system.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 20. Jun 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. 

Hvis jeg forstår dig korrekt, så foreslår du at jeg opretter en royalty kontrakt og udbetaler beløbet ekskl. moms som b-indkomst. 

Så vidt jeg kan læse mig til, så skal min kammerat oprettes i medarbejderkartoteket i mit firma (i f.eks. Letløn, som jeg benytter) for at jeg kan udbetale b-indkomst til ham.

"I de tilfælde hvor virksomheden skal udbetale B-indkomst, skal beløbsmodtageren oprettes i medarbejderkartoteket (medarbejderoplysninger). Indberetningen sker via LetLøns beregningsordning - indberet lønoplysninger. Beløbet indsættes under punkt F - felt 06." (Citat, Skats vejledning til Letløn). 

Er dette den mest velegnede (korrekte) måde at udbetale royalties på, eller er der andre måder at gøre det på end b-indkomst? 

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

i forhold til en royalty aftale, bør I drøfte, hvilke udgifter der skal fratrækkes før beløbet deles 50/50. Der kan være udgifter til oversættelse, udgifter til Itunes, udviklingsomkostninger m.v.

Derudover har en app ofte en relativ kort levetid, og efter en periode kan dens popularitet falde. For at du ikke skal have for mange administrationsomkostninger set i forhold til app'ens omsætning, bør I derfor overveje, om royalty'en skal beløbs afgrænses (som man f.eks. gør det ved salg af design produkter), således at din ven får max xxx kr., og du derefter ikke skal afregne mere. Alternativt, kan I overveje, om du skal være forpligtet til at afregne, hvis app'en omsætter under kr. 1.000 pr. kvartal.

I skal nok også have talt om, at din ven skal give dit selskab (dig) eksklusivitet til idéen, ligesom der er mange andre forhold at tage stilling til i en sådan aftale.

Med venlig hilsen

Pernille Ørskov

Advokat, Lund Elmer Sandager

tlf. 33300200

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)