Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af detailforretning - specialvarer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Feb 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens,

Dette indlæg er lidt små-langt men håber at i vil tage jer tiden til det alligevel.

Jeg står nu og skal tage en rimelig stor beslutning i mit liv. Forretningen jeg har arbejdet i siden 2007 skal lukke til marts. Jeg har i 3 år arbejdet der som førstemand og stået for den daglige drift af butikken og ved 100% hvad det indebærer at drive en butik fra dag til dag, hvad der er omsætteligt og hvordan markedet ser ud. Forretningen skal lukke (efter næsten 20år i branchen) fordi den nuværende ejer ikke længere har lysten til at drive virksomheden og har økonomiske problemer i den forbindelse. Min personlige erfarring er at indkøbene er gjort helt forkert og at kunderne kan hives tilbage i butikken hvis man får de varer på hylderne som folk efterspørger (simpelt, men sandt) Markedet er der, det er bare et spørgsmål om at udnytte det ordentligt.

Jeg er blevet tilbudt at overtage forretningen med navn, varelager, inventar osv osv. (alt) for nettoprisen på varelageret. Der er ingen tvivl om at det er et godt tilbud, men for at sige det ligeud, så ejer jeg ikke en rød reje. Jeg skal altså ud og låne pengene til overtagelsen, indkøb af nyt varelager, markedsføring i forbindelse med overtagelse osv. Nu er mit spørgsmål så - Hvordan får jeg "lov" til at låne de penge når jeg i og for sig ikke kan stille nogen form for sikkerhed? Er der nogle do's and dont's ved et sådan møde? (det drejer sig om ca. 400.000 kr)

Og så har jeg et spørgsmål vedr. bogføring. Som jeg skev tidligere, så har jeg god erfarring med dag til dag drift af butik, ledelse mm., men nærmest intet om momsregnskab og lign. Så jeg skal have en bogholder. Men skal man vælge at ansætte en på deltid eller skal man få det gjort eksternt? Og hvad koster sådan noget? Jeg regner med at kunne køre den daglige drift selv med en enkelt ansat på deltid. 

Tilmeldt 1. Feb 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lavet slåfejl i overskriften. doh! 

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Feb 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej DTL

Nu er jeg ikke klar over hvor i landet du befinder dig. De fleste steder er der mulighed via erhvervsrådene at få gratis rådgivning samt evt. også via revisorer og advokater.

Jeg mener at du førtst og fremmest skal få lagt et budget og i det hele taget finde ud af om tingene kan løbe rundt.

Du er selvfølgelig velkommen til at kontakte mig eller evt. en af mine andre Dansk Revision kollegaer rundt i landet.

Mvh

Dansk Revision Viborg

Per Tange

reg.revisor

8725 5307'

2023 5705

 

Tilmeldt 13. Oct 11
Indlæg ialt: 263
Fra  Tæppebutikken.dk Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej !

Jeg er selv igang med noget tilsvarende. Jeg vil anbefale dig at kontakte din kommune. De tilbyder som regel rådgivning og iværksætterkurser som vil være meget relevante for dig. vedrørende finansiering kan du evt hæve en pensionsordning, eller få venner/familie til at kautionere for f.eks 100.000 hver.

Held og lykke

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)