Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tjener man virkelig ikke penge på at udgive egne bøger????

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Græsted
Tilmeldt 24. Feb 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Vi har en bog som vi gerne vil udgive og er kommet i kontakt med et forlag. Bogen bliver trykt "Book on demand".

Vi ser nu på den kontrakt som vi skal underskrive at vi får årligt Royalty udbetalt en gang om året. Hvis vi selv køber bøgerne får vi 25 % rabat. Kan det virkelig være rigtig at forlaget de tjener hele overskuddet???? jeg får rent faktisk kun 8 % Royalty udbetalt en gang om året, det lyder underligt for mig. Jeg ved ved godt at man ikke score kassen ved at udgive bøger, men det her er vist en rigtig dårlig forretning. Nogen der ved noget om sådanne kontrakter eller hvor mange % man kan få. 

Tak om nogle kan hjælpe mig i dette spørgsmål, inden jeg skriver nogen kontrakt under.

MVH

Merryann Kjær

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 10:32

Nu har jeg selv forsøgt at få bøger udgivet så synes lige jeg ville hjælpe med et svar.

Procenten afhænger af forfatteren og bogens type.

Bageopskrifts og linende type bøger giver som regel mindre end andre.

Fandt lige et link til dig også: http://udsen.dk/blog/?p=289

Hvis man så tager højde for krisetid, så vil 8% måske ikke være en hel dum ide at sige ja til. Uden for krisetid havde jeg ikke accepteret 8% men prøvet at få den op til ca 12%. Nu ved jeg ikke om der måske er genforhandling i din kontrakt.

Tilmeldt 17. Jan 08
Indlæg ialt: 105
Fra  Festvognen - Fætterguf Aps Skrevet kl. 11:09

Hej,

Har selv for en del år siden skrevet nogle IT bøger og ja det ligger som skrevet med 8 og 12%.

Til gængæld har forlaget jo også alle omkostningerne med markedsføring osv. og i gamle dage opsætning, tryk og distribution af bogen.

Med venlig hilsen

Jørgen Thelin

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 17:16

Jeg kender ikke til, hvor meget man tjener på PoD-bøger, men 15% på de store forlag er ikke unormalt. 

Man scorer bestemt ikke kassen som forfatter, med mindre man er en habil fuldtidsforfatter. Til gengæld kommer der en ikke ubetydelig ekstraindtægt fra bibliotekspenge og copydan, hvis din bog altså lånes ud og/eller bruges i undervisningen

Fra Græsted
Tilmeldt 24. Feb 11
Skrevet kl. 18:11

Hej Jørgen!

Tak for dit svar, ja så er 8% ikke helt ved siden af kan jeg se. Nu drejer det her sig om en biografi men det er jo nok det samme prisniveau.

Med Venlig Hilsen 

Merryann kjær

Fra Græsted
Tilmeldt 24. Feb 11
Skrevet kl. 19:00

Hej Kim!

Tak for dit svar og den link du sendte med, det vil jeg studere nærmere, men tak for dit svar det var en hjælp.

MVH

merryann

Fra Græsted
Tilmeldt 24. Feb 11
Skrevet kl. 19:04

Hej Marianne!

Tak for dit svar og jeg kan se på de svar jeg har fået at 8%  ikke er helt ude i hampen.

Bogen er en biografi over vores 12 år i Sydamerika nærmere betegnet Colombia. Vi vil prøve at få den til bibliotekerne også. 

MVH

Merryann

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 19:56

Så skal du lige være opmærksom på systemet:

Man skal aflevere 2 eksemplarer til Pligtafleveringen, dvs til Statsbiblioteket i Århus. Der er noget på deres hjemmesiden om det, og de betaler portoen.

Derudover kan du aflevere til Dansk Bibliotekscentral (DBC). Det er her, vejen til bibliotekerne er. Med lidt held får I en anmeldelse, en såkaldt lektørudtalelse, og det er den, bibliotekerne køber ind fra. De henvender sig sjældent til forfatterne selv. Det er centraliseret og effektiviseret fuldstændigt.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)