Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Certificering i projektledelse... men hvilken?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jun 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg er ledig og har af jobcenteret fået tilbudt at tage et 6 ugers selvvalgt kursus.

Jeg har tidligere været ansat som hhv. projektleder og afdelingschef. Jeg har tidligere deltaget i diverse ledelseskurser og vil derfor nu gerne styrke mine kompetencer som projektleder. Men spørgsmålet er hvilken certificering der er "bedst". Jeg er klar over, at det i høj grad afhænger af hvad man skal bruge det til, men da jeg jo desværre er ledig, kan jeg ikke med sikkerhed sige hvilken branche / hvilket firma det med tiden skal bruges i. Jeg er derfor ude efter en projektlederuddannelse, der dels er bred (kan bruges på tværs af brancher), dels er "fremtidssikret".

Jeg har læst lidt op på diverse muligheder, herunder Prince2, Scrum og IPMA, men jeg har svært ved at vælge... Prince2 lyder som en alment accepteret projektlederuddannelse, men virker til at være mest udbredt i det offentlige (hvor jeg ret sikkert ikke ender). Scrum er tilsyneladende fortrinsvist brugt i IT-udviklingsprojekter (som jeg formentlig heller ikke ender i). 

Formålet med en sådan certificering er selvfølgelig at blive bedre i stand til at styre projekter og lede projektteams (formentlig i marketingbranchen), men da jeg er i en situation, hvor jeg skal ud og sælge mig selv, må det også gerne være en certificering, som "tæller" hos en mulig fremtidig arbejdsgiver. 

Er der nogen herinde der har praktisk erfaring med disse certificeringer? Hvad ville du som arbejdsgiver tillægge størst værdi hos en medarbejder? Jeg ville være taknemmelig for ethvert input.

På forhånd tak / Karsten Elmer

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1511
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 19:20

Hej Karsten!

Nu er jeg ikke arbejdsgiver, men jeg har har været med til at beslutte at vi skal indføre Prince2 på min tidligere arbejdsplads, som ikke er offentlig.

Hvis jeg var i dine sko, ville jeg helt klart vælge Prince2, da jeg ikke kender IPMA. SCRUM er mere et værktøj end en projektstyringsmodel.

VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Jan 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:31

Hej Elme,

Jeg er selv certificeret i henholdsvis Prince2 og IPMA (niveau D). Som du selv bemærker er der forskelligt fokus i de forskellige certificeringsretninger, som gør det svært at sige præcis hvad du skal vælge.

Prince2 og IPMA er 2 ganske forskellige certificeringer. Hvor Prince2 er meget fokuseret på at sætte de rigtige rammer, definere værktøjer m.m. på et meget detaljeret niveau, er IPMA i høj grad mere fokuseret på Projektlederens personlige kundskaber og evnen til at tage helikopterperspektivet, heraf stort fokus på projektlederens erfaringer.

På den måde afhænger det meget af hvor du selv befinder dig udviklingsmæssigt indenfor disciplinen. Har du brug for nogle meget konkret projektledelsesværktøjer, så ville jeg nok vælge Prince2, og hvis du hellere vil udvikle dine personlige og ledelsesmæssige kompetencer, så ville jeg vælge IPMA. Hvis du vælger IPMA, så forsøg evt at finde en læsegruppe, så I kan spare i studiet op til certificeringen.

Scrum har jeg kun hørt gode ting om, og selv om du måske ikke lige kommer til at arbejde med IT udviklingsprojekter, så kan tankegangen jo godt benyttes indenfor andre brancher. I og med at Scrum fortsat er en forholdsvis ny disciplin, så kan du jo på den måde også skille dig lidt ud fra mængden.

Held og lykke med det.

Mvh
Torben

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)