Jeg læste et sted, at det var svært for Saab ejere at finde reservedele til især nyere Saab-modeller, som eks.vis " target="_blank">Saab 9-5 - og dét fik mig til at tænke, at der da ligger en oplagt idé i at producere de manglende Saab-reservedele.
Hmm... Men så igen; Saab gik vel delvist konkurs fordi der ikke var tilstrækkeligt salg i reservedelene (gætter jeg på?)... Og måske er det liiige voldsomt meget "op ad bakke" at starte en produktion af reservedele til moderne Saab biler.
Jeg synes du står med en spændende ide, dog lige et par ting at overveje inden du fortsætter.
Jeg vil foreslå dig lidt research:
Ringe rundt i landet ( da jeg går ud fra det er i Danmark du vil sælge din Saab dele) til diverse autoværksteder og mekanikere og finde ud af om efterspørgsel er tilstede nu, og evt. hvad de har oplevet efter Saab Automobil afdeling begærede sig selv konkurs.
Find nogle udenlandske producenter af reservedele, og få dem til at sende dig nogle prislister, så du ved om det er grundlag (kan betale sig) for at lave produktion i Danmark, ellers du skal til Kina og lign. Dog vil jeg da lige pointere at www.danskproduktion.dk har et meget vigtig budskab.
Evt. finde flere producenter's reservedele at satse på, hvis du nu efterspørgsler falder (som den nok vil når der højest sandsynligt ikke bliver fremstillet flere Saab modeler.
Jeg håber du kan bruge dette til noget, og jeg vil spændt læse hvordan projektet skrider frem.
Der har vel altid været et marked for uoriginale dele. Man kan jo købe uoriginale reservedele i mange forretninger. Og nu hvor der ikke længere er garanti på bilerne, bliver ejerne nok mere ligeglade med om der står Saab på kassen med bremseklodser.
Desuden bruger de fleste bilproducenter dele fra andre producenter, de brander bare de dele de køber.
Så jeg tror ikke at det bliver så stort et problem for Saab ejere. En ny motor kan måske være vanskelig. Nånej, det er jo vist en Opel motor man finder i motorrummet ;-)
Nu er det som sådan ikke SAAB selv der har produceret alle stumperne til bilerne, bil fabrikkerne i dag er jo mere samlebånd end direkte produktion, bremsedele, lejrer, elektriskedele osv. bliver alle lavet af underleverandører, det er jo universelle systemer med bliver brugt på mange forskellige biler. Så de forskelige underleverandører skal nok fylde det marked.
Der hvor der kunne være et marked er i pladedele og de andre unikke dele, men mon ikke man er ude i noget med rettigheder på det punkt, og hvem der ejer dem lige nu er vist et godt spørgsmål...
Jeg tror det er et meget stort projekt at på, og der er nok rigtig mange andre producenter der allerede er klar i kullisen.
Jeg tror ikke, det gik galt på grund af manglende salg af reservedele, men på grund af for få solgte biler.
Din idé er god nok, men som andre nævner, kan man allerede købe uoriginale reservedele til stort set alle bilmærker, så du får ikke markedet for dig selv. Men sådan er det jo i de fleste brancher.