Den anden dag sad jeg og rensede min stationær igennem for div. overflødige programmer og andet gøgl. Men jeg er kommet til et punkt, hvor jeg er blevet træt af Windows, og derfor overvejer jeg kraftigt Ubuntu. Jeg vil derfor høre, om der er nogle, som kører med Ubuntu og hvad jeres erfaringer er med det? Er det andre alternativer, som er bedre? Hvad skal jeg være opmærksom på?
Personligt er jeg selv begyndt at bruge ubuntu her den sidste måneds tid. Jeg kører den seneste version 11.10 med unity (bruger interfacet). Det minder utrolig meget om mac, men du kan også prøve at installere det gamle interface, GNOME, og se hvordan det er. Overvejer at prøve det snarest.
Hvis du kender lidt til computere og er villig til at det ikke altid virker 100 %, men kan lide en god udfordring, så kan jeg helt klart anbefale ubuntu. Du kan også prøve at kigge efter andre linux versioner, f.eks. debian. Har kun erfaring med ubuntu desværre. Tror dog det er en meget holdnings præget diskussion, ligesom McD vs. Burger King eller windows vs. mac.
Jeg vil også prøve med Unity. Der er det her program(??) 'Wine', kan det passe, at det er dét, man bruger til at installere programmer i? Og kan jeg f. eks bare installere Office?
Har hørt om Wine og det er vist kun til at installere Windows programmer. Så f.eks. hvis du har brug for office, så ja.
Jeg har stadig en version af windows på min computer (har bare lavet en partition hvor at jeg bruger ubuntu som standard), som jeg bruger til at spille spil og lignende.
Jeg gør ikke stort brug af office programmer, men i ubuntu er der jo i forvejen installere en office version ligesom der også eksisterer open office til windows.
Jeg bruger mest linux til at programmere og for at få noget erfaring med linux (og selvfølgelig en pause fra windows og Mac OS X.)
Dog har wine ikke kunne trække office pakken førhen, ved dog ikke om det er lavet om. Tidligere skulle du bruge et program til det der hedder Crossover.
Jeg bruger selv libre-office. og så kører jeg windows via en virtuel maskine og har installeret office der og delt mappe mellem linux og windows.
Det fremgår ikke af din indlæg, hvor meget du kender til Ubuntu, men her et link til hvordan du installere Ubuntu, som en erstatning for Windows, som du måske kan blive inspireret af:
men her et link til hvordan du installere Ubuntu, som en erstatning for Windows
Man behøves ikke at installere Ubuntu som en erstatning for Windows. Man kan f.eks. også installere den som et "program" i Windows. Når man starter computeren op kan man vælge mellem Windows og Ubuntu, men hvis man ikke gider Ubuntu længere, så er det lige så nemt at fjerne som et almindelige program i Windows.
Alle de forskellige installations muligheder bliver du tilbudt når du bare gå ind på ubuntus officielle side og downloader ubuntu.
Jeg giver dig fuldstændig ret, men ud fra titlen på indlægget og hans spørgsmål om man kan bruge Office så er han tydeligvis stadig så usikker at han måske gerne vil lege lidt med Ubuntu før at han fjerner Windows helt. Derfor ville det være godt at have Windows som en backup i tilfælde af at der går ged i Ubuntu (f.eks. har jeg personligt problemer med mit lydkort og jeg kan ikke få min minijack indgang til at virke).