Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Slankekur virker ikke - du skal spise dig slank ellers kan du let komme til at opleve yo-yo effekten

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra 9550
Tilmeldt 14. Jan 11
Indlæg ialt: 129
Fra  www.webskribenten.com Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kære aminoer Smile

Til alle jer der er ramt af dårlig samvittighed overfor jer selv med overvægt og overvejer slankekur eller er blevet tvunget på én af konen her i januar, så gør lige jer selv en tjeneste at læse nedenstående. Også til jer, der gerne bare vil have flere muskler eller optimere jeres generelle sundhed.

Drop slankekuren og spis dig slank - selvfølgelig med lidt retningslinier, som vil følge i den nedenstående tekst! 

Slankekure virker alligevel ikke på sigt. Det eneste du højst sandsynligt vil tabe er i først omgang muskelmasse og væske. Noget du bestemt ikke ønsker at tabe. Væske har stor indflydelse på alle funktioner i din krop og dræner du den for væske (det gør de fleste slankekure), så danner du grobund for sygdom i din krop. Dit blodtryk påvirkes også af din væskestatus. Det samme gør din evne til at kroppen kan restituere, opbygge muskler og dit energiniveau. Desuden har de fleste danskere fra tid til anden problemer med rygsmerter grundet for lav væskestatus. Du skal dog ikke drikke for meget, da du så vil skylle vigtige mineraler ud af din krop.

Hvorfor taber jeg så muskelmasse af en slankekur kan du måske spørge dig selv om? Jo ser du som udgangspunkt skal din krop bruge protein (aminosyrer) til rigtigt mange vitale funktioner i din krop. Får din krop ikke tilstrækkeligt med protein, så vil den begynde at bruge af egen muskelmasse (som består af protein) for at opretholde alle normale kropsfunktioner. Derved kan du let komme til at miste muskelmasse ved en slankekur.

Jamen kan jeg så ikke bare spise en masse protein/proteinpulver kan du så spørge dig selv om? Som udgangspunkt nej. Proteinpulver er ikke naturligt føde for kroppen, så der er også nogle ulemper, som jeg ikke skal komme nærmere ind på her. Har du imidlertid ikke mulighed for at få et regelmæssigt proteinindtag, så kan det gå som erstatning - blot det nærmere er undtagelsen end reglen.

Hvor meget protein skal jeg så have? Det er der skoen trykker. Vi er ikke ens og derfor har alle ikke det samme ernæringsmæssige behov. Jeg giver gerne hjælp med lidt retningslinier, men som udgangspunkt kan du ikke vide dig sikker med mindre du får foretaget en krops- og forbrændingsanalyse (hvilket jeg kan foretage). Derved kan du på ganske kort tid få vigtige tal på din krop: Din muskelmasse, din fedtprocent, fedt omkring de indre organer, fysisk alder, væskestatus, knoglemasse, BMI og vigtigst af alt tal på din forbrænding/stofskifte. Denne måling er let og smertefri og tager kun 1 minut på en CE- og sygehusgodkendt målemaskine. Her får du også bevist sort på hvidt, at det er din forbrænding, der er noget galt med og ikke nødvendigvis dig!!!! Mange overvægtige kæmper en umulig kamp mod de overflødige kilo helt uvidende om, at de har et lavt stofskifte. Et stofskifte, som du selv kan påvirke med din kost og din livsstil. Jeg hjælper i mit virke som sundhedskonsulent mange mennesker med at optimere et næsten ikke eksisterende stofskifte til et normalt fungerende stofskifte - helt ad naturlig vej og uden medicin.

Som udgangspunkt skal du forsøge at holde dit indtag af protein på 20-30 procent (dette er generelle anvisniger, da jeg jo ikke kan udtale mig om din konkrete situation, da jeg ikke har tal på din krop). Du er således med til at sætte kroppens egne funktioner for forbrænding i gang. Dermed er du også med til at sætte dine muskler i gang med at gøre arbejdet for dig, så du ikke selv skal slide så hårdt. Dit indtag behøver ikke nødvendigvis at være protein fra dyr, men kan også være planteprotein, dog skal du som vegetar være opmærksom på at få bl.a. B-vitaminer nok i din kost.

Protein er byggesten for din krop, medvirkende til vedligehold og reparation og med til at give dig muskelmasse. Derfor en vigtig komponent i din kamp mod de overflødige kilo.

Du behøver også kulhydrater, som leverer energi til kroppen. Energi og også vigtige vitaminer (fra bla. frugt og grønt). Denne del er også vigtig, da vi skal sikre dig et konstant energiniveau. Dog skal du være opmærksom på ikke at få for mange kulhydrater, da for mange kulhydrater indtaget som du ikke får forbrændt let kan blive lagt på lager som fedt. Husk dog på, at disse er vigtige for at have god energi. Der er dog visse faktorer i kulhydrater som især kan være med til at påvirke dit blodsukker og dermed dit energiniveau alt efter hvilket kropstype du er, men det bliver for omstædigt her. Har du problemer med dit blodsukker, at du bliver dårlig eller kommer til at ryste på hænderne, bliver ukoncentreret og måske også irritabel, så skal du vide, at det kan du selv rette op på med de rette redskaber.

Husk fedt/olie til dine måltider. Uden fedt kan du ikke tabe fedt. Desuden er fedt medvirkende til at opretholde en masse vigtige funktioner i din krop. Fedt er vigtige for dine hormoner og dermed dit humør. Fedt er med til at smøre dine led og er en vigtig bestanddel i din hjerne. Fedt er også vigtig, hvis du vil tabe fedt. Mangler du fedt vil du stresse kroppen og dermed ikke få det resultat, som du forventer. Når kroppen stresser går den nemlig i kæmp-flygt mekanisme, der påvirker vores forbrænding, vores fedtreducering, vores immunforsvar og mange andre vitale funktioner i dårlig retning. Du skal således spise fedt for at tabe fedt - hvilke typer fedt, der er sundere end andre er igen for omstændigt her, men 10% fedt har du i hvert fald brug for til dine måltider.

Husk at få væske nok, så alle funktioner i din krop kan fungere som de skal. Er du i tvivl om, om du får tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler i din kost, så suppler eventuelt din kost med en daglig multivitamin mineral tablet. Jamen hvorfor mineral? Det er fordi vitaminer og mineraler arbejder sammen. Mangler du mineraler i din krop kan vitaminerne ikke fuldføre deres mission i kroppen. Desuden har  mineraler stor indflydelse på både din hukommelse, din hud, dit energiniveau og meget meget mere. Lider du af træg afføring eller hård afføring kan tilpas væskeindtag gøre en betydelig forskel. Desuden kan en lille smule hørfrø drysset over lidt mad være med til at sætte gang det hele, hvis din krops driller. Vær opmærksom på at koffein stresser kroppen (bare rolig jeg vil ikke tage jeres kaffe fra jer Wink) og dermed kræver, at du drikker lidt ekstra vand.

Dyrker du motion og sveder, så husk at du især har brug for ekstra vitaminer og mineraler - især mineraler. Har du nogensinde smagt på din sved, så ved du at den er salt. Salt er et mineral. Du sveder mange mineraler ud, når du dyrker motion, som i sig selv er en stressfaktor for kroppen (men sundt!). Husk at motionere med måde. Du bliver ikke nødvendigvis sundere af overdreven motion.

Man kan holde den slanke linie på mange måder.

• Forkert (det kan også være sundt mad) sammensat kost, der gør at du lige holder status quo med store mængder motion.
  • Rygning, kaffe, småspisen, hurtige kulhydrater i hyppige frekvenser, der alle giver dig et højt stofskifte, men i den grad stresser de indre organer.
  • Korrekt sammensat kost, så kroppen regulerer sig selv til naturlig vægt og så kan man dyrke passende motion alt efter tid og lyst.
  • Og mange mange flere måder.....

De ovenstående punkter er blot for at vise jer, at blot fordi man er tynd, så er man ikke nødvendigvis sund. Der er mange sundhedsapostle og uanset, hvad I gør, så er det vigtigt, at det er noget I trives med - ellers stresser I jeres krop og gavner ikke jeres generelle sundhed.

Husk at dit humør har en stor indflydelse på dit helbred. Gode tanker er faktisk med til at skabe base og dermed holde sygdom ude. Husk at hygge med vennerne. Det sociale og glæden ved venskaber kan i den grad være medvirkende til at lægge flere sunde år på dit liv. Og ja det er sundt at grine.

Husk at du skal trives med alt du gør - ellers stresser du og stress danner grobund for sygdom. Kroppen er ligeglad med om det er fysisk eller psykisk stress. Det er end ikke sikkert at du længere hører de signaler eller den registrerer den råb om hjælp, som kommer fra din krop fordi du har vænnet dig til mådehold eller at holde den kørende på stimulanser eller andet. Lyt til jeres krop og behandel den pænt - den er jo den I bor i Wink og hvad betyder masser af succes, hvis man ikke har sit gode helbred.

Smil til verden og verden vil smile til dig - og drop så den slankekur! Wink Ellers kan du let ende med yo-yo effekten, hvor du taber lidt og tager dele på igen efter et stykke tid - og måske mere til. I min verden er der ikke dårlig viljestyrke, da alt I gør kan forklares rent kemisk. Nogle ting (også sunde) danner grobund for lækkersult, men med de rette redskaber vil du opleve, at du ikke længere vil føle lækkersult fordi du har givet kroppen de ting, som den rent faktisk har behov for. Og vil du tabe dig og springer et måltid over, så ender kroppen igen i stress (uanset om du selv registrerer det eller ej) og så taber du muskelmasse og væske og ikke nødvendigvis fedt. Så vær god ved dig selv og giv din krop regelmæssige måltider.

Med den rigtige kostsammensætning kan du også lettere få de ønskede resultater i fitness centret - giver du din krop for lidt eller for meget af noget, så kan du motionere dag ud og dag ind uden at få de ønskede resultater, men med ovenstående retningslinier, så vil du også hurtigere opleve en øget muskelmasse.

Jeg har selv tabt 20 kilo 3 gange i forbindelse med graviditet ved at praktisere disse retningslinier. Mit blodtryk ligger på ca. 110/65 (skal ligge under 140/90) og mit kolesteroltal er på 2,9 (skal ligge under 5), så alle disse ting gør en forskel. Mine individuelle kostråd er altid baseret på hensyntagen til de indre organer. Det jo dem, der bestemmer, hvor længe vi er her, så pas godt på dem.

Der er mange flere spændende ting du kan gøre for din sundhed, så som at optimere kroppens egne reparationsmekanismer, men det må være en lille historie I må have til gode til en anden god gang...

Til alle der måtte nære ønske om at ytre sig til denne tråd, så er det ikke min hensigt at besvare en masse henvendelser, men blot at hjælpe så mange som muligt. Denne er ment som nyttig information til alle der ønsker lidt hjælp-til-selvhjælp. Jeg har desværre ikke tiden til at kommentere på enkeltsager i dette forum, men har I en Yes til dette indlæg er I selvfølgelig mere end velkommen til at komme med komme med positiv respons, da tråden derved bliver længere i debatten og kan hjælpe de flere mennesker, der hver dag er ked af at lide af overvægt.

Jeg hjælper virksomheder, offentlige institutioner, professionelle idrætsudøvere og hr. og fru Danmark med at få mere sundhed ind i deres liv. Måske har jeg med dette indlæg også kunnet gøre en forskel for dig. Det håber jeg...

Men ellers kære aminoer og alle andre, der læser dette indslag, så må I have et skønt, langt og sundt liv med masser af glæde. Livet er jo skønt, så husk at nyde det.

Ha' en rigtig god dag Smile

De bedste hilsner til jer alle

Forfatter og certificeret konsulent i ernæring og sundhed

Anja Nielsen (www.sundnu.com og www.medarbejderoptimering.com)

Fra Odense C
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 823
Fra  tersef Skrevet kl. 18:26

SÅDAN! Rigtig godt indlæg om kosten!

Der kan måske nævnes at sundt fedt kan nemt fås via fed fisk, som makrel der kan erhverves i dåser i alle supermarkeder (ikke køb færdigblandingen, med 90% tomat og mayo og 10% makrel).

I øvrigt er Proteinpulver en rigtig god ide, hvis man i forbindelse med sin kur er begyndt at træne lidt med vægte.

Igen, så kanon godt indlæg!

Fra 9550
Tilmeldt 14. Jan 11
Indlæg ialt: 129
Fra  www.webskribenten.com Skrevet kl. 18:38

Tak for det Smile

Ja fisk er jo en rigtig god proteinkilde. Det samme er skaldyr, fjerkræ og vildt. Især i kalkun kan du finde et højt protein indhold.

Igen til alle... Husk at få din kost så naturlig og uforarbejdet som muligt muligt. Vi du nedsætte dit pesticidindtag med op til 90% dagligt, så kan du med fordel skifte til økologiske fødevarer.

Dog behøver man ikke spise økologisk for at være sund, der er jo mange andre faktorer, der gør sig gældende.

Fra Odense C
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 823
Fra  tersef Skrevet kl. 19:20

Anja Nielsen:

Ja fisk er jo en rigtig god proteinkilde. Det samme er skaldyr, fjerkræ og vildt. Især i kalkun kan du finde et højt protein indhold.

Jeg henviste nu til fisk pga. det høje indhold af omega-3 og 6. - selvfølgelig er det også dejligt der er over 20g protein/100g i mange fisk heriblandt tun og makrel.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)