Hvordan ser det ud med DC, og hvordan forbygger man det bedst? Se nedenstående case.
Jeg har en PC med en given varetekst: DELL model BLA BLA Pentium 100 Mhz, 16 mb ram, 400 GB harddisk etc etc.
Denne PC er både i kategorien "Stationær PC" og "DELL", hvor overstående varetekst er synlig. Der vil det jo blive set som DC. Yderligere ligger der en længere beskrivelse af varen, hvis man går ind på den - her er der dog ikke tale om DC, da der bliver linket til den samme PC (samme URL).
Jeg vil jo gerne fremføre så mange salgsargumenter for kunden, uanset hvilken kategori de finder PC'en - men jeg vil jo også gerne modvirker DC.
Dette må være et generelt problem mange webshop ejere løber inde i.
18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media
Hvor den præcise grænse går for at Google vurderer to URL'er som værende "ens" vides ikke med sikkerhed, men at have 2-3 ens sætninger på forskellige kategori-sider er intet problem. Se eventuelt hvor meget tekst der gentages på hver eneste side på større websites i footeren. Disse sider straffes jo ikke for DC.
Så at have en PC gå igen på flere kategorisider er ikke et problem, så længe at selve produktsiden ikke vises på flere URL'er.
Derudover skal du selvfølgelig undgå at have to kategorisider som er ens/meget lig hinanden.
Google henviser til benyttelse af canonical taget i dine metatags.
Problemet er at indeholdet hele tiden vil ændre sig, og forskellige dele af siden, vil dele DC med andre dele af sitet - så tror ikke at canocical tag'et vil fungere.
Men hvis den ene version skifer, er det vel fordi den anden skifter oder? altså et embedded citat af en tekst som ændre sig og så ændre citatet sig også?
18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media
Og følgende 3 kategorier: Dell, stationær og bærbær.
Så vil indholdet af stationær og bærbar vare DC af Dell kategorien. Hvis det var så simpelt, så kunne du godt lave et canonical tag i de to kategorier til Dell kategorien.
Problemet er så hvis du også har 2 HP bærbare. Så kan du ikke længere lave en canonical tag der henviser til Dell kategorien - da du også har 2 HP pc'ere, så har DC med den kategori der hedder HP.
Teoretisk kan du godt canonical en canonical, men tvivler nu på det fungere synderlig godt i praklsis.
Umiddelbart synes jeg din struktur lægger op til en ændring.
Jeg har læst mig frem til, at der ikke opstår DC, hvis man holder sig under 6%.
Oplever du DC på nuværende tidspunk?
Det er rent teoretisk - mere når/hvis jeg går igang med en webshop. Ikke så spændende at oprette x antal kategorier og x antal produkter - i forskellige grupper osv. For så at skulle lave det om igen :)
Dvs. hvis man opnår en masse på omkring 25 produkter i hver kategori - så vil hver produkt umiddelbart kun udgøre omkring 4% af content, og derfor undgå DC.
Nej det er klart, at det bedste for dig vil være at finde en løsning.
Umiddelbart vil jeg mene, at du ikke kommer i problemer, når du holder dig til ovenstående.
De DC problemer jeg oplever, er hvor meget store dele af sammen content gengives - og specielt hvis det linkes indbyrdes, så er der huk med det samme.
Vil du sikre dig helt, kan du vælge at ligge et Noindex tag ind på den kategori oversigt, der alligevel ikke vil ranke godt.