Jeg ejer i dag en virksomhed, som går meget fint og i en længere periode har jeg haft et fint overskud i min økonomi. Jeg overvejer nu at købe en lejlighed med udlejning for øje. I forvejen ejer jeg den lejlighed jeg bor i nu, dette er dog en andelsbolig.
Jeg vil gerne i kontakt med folk, som i forvejen ejer lejligheder/ejendomme som de lejer ud, jeg har nemlig en masse spørgsmål som det er svært at finde svar på.
Læste i politiken at den eneste investering i fast ejendom som har kunne slå aktier de sidste 50 år er hvis man købte et hus på frederiksberg for 50 år siden. Lærerstandens pensionsselskab solgte alle deres lejligheder til en berygtet bolighaj, fordi de ikke kunne tjene penge på det.
Med mindre du har arvet huset du udlejer så sæt dine penge et andet sted. Hvis det ikke er forbigået din opmærksomhed så falder boligpriserne for tiden - vent til priserne stiger med at købe - og hold øje med, hvad den månedlige ydelse er - desuden så kan du ikke opfinde dine egne love og bør kun underskrive en kontrakt med en lejer efter du har sikret dig du tager lovlig husleje etc. efter samråd med din egen advokat. Det kan gå helt grueligt galt og jeg kan love dig for at lejeloven ikke er på din side som udlejer - men så kan man jo bare lade være med at leje ud, hvis man ikke accepterer de betingelser.
Og det gør folk også kun af tvang i al fald i københavn og omegn for lejepriserne, fx min, koster 20% mindre end en tilsvarende ejer om måneden. Så et forkert ryk med pennen og så velkommen til en tudehistorie igen om det ikke er den naive udlejers skyld som bare ville score noget mønt på en lejer og som pludselig selv hænger på den regning han håbede lejeren skulle betale.
Med venlig hilsen Kaffedrikkeren. Erfaring med etablering af 4 små virksomheder, heraf to eksport. Er en realistisk kritisk optimist. Oplyser navn ved seriøse henvendelser.
Jag er enig med de andre, sæt din penger et andet sted. Jag har haft lejligeder til udlejning. Så snart der er problemer i lejligheden ringer udlejer og så skal du igang med at ordne varmt vand der ikke virker mm mmm.
Som tak kør de en sag i huslejenænet for at få sat ned lejen. Vilket i de fleste fald lykkes så de skal betale mindre i leje end din udgifter til lejligheden er.
jesper for nogle år siden undersøgte jeg ejendomsmarkedet for investeringsmuligheder og vi talte med to garvede boligadministratorer der vist ikke kendte hinanden - hver for sig altså - om de synes det var en god ide og om de ville drive stedet for os i dagligdagen.
De sagde det var en elendig ide - de havde aldrig set et budget der holdt. Men sagde at hvis man endelig ville gøre det så skulle man få en aftale med nogle håndværkere mod en bid af kagen naturligvis - de hamrer ikke løs på huset, hvis de kan få 250 i timen et andet sted - men ekstra timer lige i pensionsopsparingen kan friste.
Kort sagt - glem det - invester dit overskud i din egen forretning - hvorfor investere i andet end det som kan give det højeste afkast på sigt - spar op til endnu en udvidelse selv om jeg da godt kan forstå, hvis du synes det er kedeligt fordi det er for nemt at tjene penge der for dig ;)
Med venlig hilsen Kaffedrikkeren. Erfaring med etablering af 4 små virksomheder, heraf to eksport. Er en realistisk kritisk optimist. Oplyser navn ved seriøse henvendelser.
Selvfølgelig kan man tjene penge ved at købe ejendomme og leje dem ud - men den mest rentable måde at gøre det på, er ved at købe faldefærdige ejendomme, istandsætte dem og så udleje dem. Det er et af de ældste trick i bogen...men det er absolut ingen garanti for succes.