Jeg har et spørgsmål som jeg ikke rigtig kan finde svar på. Jeg er 18 år gammel og er ved at afslutte gymnasiet. Som i ved dækker SU ikke ret langt, derfor har jeg fundet mig et område som interesserer mig og som jeg samtidig ved der er lidt penge i. Det handler om salg af en varer som jeg efter planen vil beskæftige mig med det næste halve år.
Problemet er at jeg vil være tilfreds med en lille fortjeneste på mellem 300-500 kr. (meget gerne mere) månedligt. Jeg vil sælge min vare gennem DBA, men hvad jeg har kunne læse mig til, så vil jeg være erhvervsdrivende og skal betale mig til annoncer (mellem 300-600 kr). Jeg kunne selvfølgelig også sælge min vare som privatperson gratis, men det ville jo være imod loven.
Jeg kunne godt tænke mig at starte eget firma (for erfaringens skyld) men samtidig har jeg jo ikke råd til at betale mellem 300-600 kr. for DBA's annoncer.
Hvad skal jeg gøre for at overholde loven, men gøre det billigst muligt?
Det skal lige siges at jeg har fuldt styr på køb af varen og at jeg langt fra regner med at skulle betale moms (omsætning 50.000)
Jeg ønsker nu at sælge på DBA, da jeg jo måske kun har lyst til at drive forretningen i Gymnasiet som jeg slutter om et halvt år. Derfor er en hjemmeside ikke løsningen, til denne "useriøse" handel.
Det er bestemt ikke ulovligt at sælge som privatperson, hvilket du jo også er. Det er først når du CVR-registreres med det formål, at det begynder at blive lidt shady, og selv det er det jo sidernes regler og ikke loven du overtræder, såvidt jeg er orienteret.
Jeg kan sagtens følge jer med at jeg er en privat person, men jeg køber jo varene med focus på at sælge dem videre. Det må vel et og andet sted betegnes som en slags virksomhed, så vidt jeg ved :)
Nej det er ikke ulovligt, det er almindeligt videresalg. Da du formentlig køber flere varer i håb om, at kunne sælge dem videre med, det du beskriver som, ''en lille fortjeneste''...