Jeg går med planer om at starte en enkeltmandsvirksomhed, som ikke skal momsregistreres fra starten. Da jeg ikke har så meget kapital bag mig, og da jeg samtidig er forbruger af mange af de produkter, jeg ønsker at sælge i virksomheden, har jeg fået den ide, at jeg kunne starte med at sælge varene til mig selv +nær familie (via webbutikken og altså med moms og fortjeneste). Jeg vil samtidig have produkterne tilgængelige for andre kunder på webshoppen, men lagerbeholdningen vil i første omgang være ret lille. Når så alt kører, vil jeg begynde at forbedre min position på google og på anden måde markedsføre butikken, således at der dannes grundlag for vækst.
Når du ikke har planer om at momsregistrere dig, så må du ikke skrive moms på dine fakturaer, hverken incl moms eller excl moms, da køberen ikke kan trække momsen fra når du ikke er registreret momsvirksomhed.
Det andet, at købe fra dig selv i virksomheden, er lidt en dum ting, da du så skal betale skat af de penge du betaler dig selv ekstra for varen, du må jo godt sælge dine vare til indkøbspris, eller trække vare ud af din virksomhed, dog kan du så ikke få fradrag for de varer du trækker ud.
Den letteste måde jeg kan tænke på (har endnu ikke selv prøvet at trække en vare ud) er at sælge den til dig selv med faktura til indkøbspris, så får man det hele med i regnskabet på den rigtige måde.
Hvis du kommer til et infomøde for selvstændige hos skat, så er det også et emne de kommer ind på kort, hvor du så kan stille spørgsmål for at få det uddybet