Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er blevet ansat som freelancer - hjælp!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 9. Aug 10
Indlæg ialt: 290
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer.

Jeg er blevet mere eller mindre fuldtid som freelancer. Hvad gør jeg nu?

Jeg er blevet bedt om at komme med et bud på hvad min løn kunne være i en normal arbejds måned 37timer * 4uger

1. Hvad skal jeg regne med i lønnen?
  2. Skal jeg lægge moms oven i den regning jeg sender til firmaet?
  3. Hvad hvis de ikke betaler?
  4. Er det muligt at lave en kontakt, som f.eks. indeholder "Hvis klokken er over XX lægges der x% oven i timelønnen?

Hvad skal jeg mere vide?

Er 100% rookie, og ved intet om at oprette firma eller noget..

Mvh. Thore

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 16:02

Allt såsom pension sygeforsikring feriepenge osv

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:12

Michael_N:

Allt såsom pension sygeforsikring feriepenge osv

Jeps - blandt "osv" er så risikoen ved konkurs, hvor du ikke kan hente hjælp i Lønmodtagernes Garantifond men alene vil have et simpelt krav mod virksomheden.

/Henrik

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 16:25

Som freelancer skal du passe på at SKAT ikke se dit arbejde hos en virksomhed som lønmodtager arbejde. Derfor skal du sørge for at have flere kunder og ikke kun arbejde for én kunde.

Mht. dine spørgsmål:

Det er altid en god ide at regne ferie, forsikring, pension, kørsel osv. med i den pris du vil tage pr. time. Du skal jo kunne leve af det.
Om du skal lægge moms til beløbet du fakturerer, afhænger af hvor stort beløb du regner med at tjene. Kan du allerede nu sige at det vil være over kr. 50.000,- , så kan du lige så godt momsregistrere dig. Hvis du er momsregistreret sender du en faktura incl. 25% moms (modtageren af fakturaen modregner momsen), så moms skal du ikke tænke på i den sammenhæng, andet end det skal på fakturaen.

Det er skidt for dig, hvis modtageren af dit arbejde ikke betaler dig. F.eks. hvis de går konkurs. Derfor kan jeg anbefale dig klippekort metoden, hvor du beder kunderne om at købe et klippekort med X antal timer af dig og så betale up front, altså før du starter med at lave noget for dem. Giv dem evt. rabat hvis de køber mange timer. F.eks. 10 timer 2% rabat, 40 timer 5% rabat osv.

Du bestemmer sådan set selv hvad du vil skrive i en kontrakt. Hvis du ønsker betaling for tid udover et bestemt klokkeslet, så kan du sagtens skrive det. Det afhænger sådan set mere af, hvad du aftaler med køberen af dine ydelser.
Hvis du bruger klippekort metoden, så kan du jo sige at fra kl. 16:00 og frem koster en time 1,5 klip...

Håber du kan bruge mine svar. Der kommer sikkert flere forslag fra andre også. Ellers brug søgefunktionen, dine spørgsmål er der mange andre der har stillet før dig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:30

Men hvis de 37 timer x 4 uger er for samme virksomhed, så lyder det lidt som det er virksomeden som vil omgå regler om opsigelsesvarsler, ferie penge - måske løn under sygdom - ATP - Pensionsaftaler og hvad ved jeg + du mister som nævnt lønmodtagernes garantifond ved en virksomhedslukning + du skal sikre dig A-kasse som selvstændig. Hvis du faktisk bare arbejder normalt som ansat, så vil skat givet se dig som lønmodtager der faktisk skulle ha helt normal a-skat og ikke fakturere med moms. Man kan ikke bare arbejde som om man var fastansat og så fakturere rent faktisk, HVIS det er det din arbejdsgiver har plan om.

Din arbejdsgiver vil komme til at hænge på din skat hvis du ikke betaler b-skatten. En anden sag er så, at du jo gerne vil ha indtjeningen, så dårlige arbejdsgivere KAN misbruge situationen hvis de tør. Du har nok ikke den store risiko skattemæssigt, det har arbejdsgiveren.

Held og lykke med din beslutning

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:31

Synes personligt ikke din timeløn skal ligge under 350,- + moms !

Du har mange udgifter du selv skal betale som de andre også skriver

Sælg aldrig dig selv for billigt :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:42

Articoli.dk - tilføj link:

Synes personligt ikke din timeløn skal ligge under 350,- + moms !

Du har mange udgifter du selv skal betale som de andre også skriver

Lyder bestemt ikke dyrt. Du skal jo også gerne måtte arbejde for andre hvis der er tid til det. Hvis arbejdsgiver kræver du kun er hos ham og fra 8 til 16:30 er det jo endnu et bevis for lønmodtager. Hvis du kan ha tid til overs og kan tage job fra flere forskellige - give det med selvstændig freelancer med faktura med moms mere mening

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)