Jeg arbejder med web og er i den seneste tid, blevet konfronteret med angsten for at man skal scrolle ned på hjemmesidens forside!
Personligt og erfaringsmæssigt har jeg ingen negative oplevelser med, at skulle scrolle lidt på forsiden. Så længe man kan se hvem man besøger og hvad de laver. Men vil nu alligevel høre alle eksperterne herinde om deres mening og erfaringer på området, så giv gerne din mening til kende...
Er det et problem og hvorfor / hvorfor ikke?
Selvfølgelig skal man ikke lave scroll for ingenting, men er der meget indhold, så vil folk også forvente at skulle kigge lidt rundt på websitet - herunder scrolle. Jeg forbinder det efterhånden lidt med at bladre og tænker også, at folk mere og mere er vandt til det - bl.a. på smartphones, facebook m.m.
Jeg elsker "scroll" :-) Jo mere indhold på siden, desto bedre. Dog har jeg altid haft det sådan, at jeg gerne vil se så meget interessant indhold som overhovedet muligt i det øjeblik, jeg klikker ind på en side (altså inden jeg begynder at scrolle ned). Her gider jeg ikke at kigge på et eller andet fyldigt, ligegyldigt banner. Det tænder mig helt af. Jeg skal lige med det samme få et positivt indtryk af, at der virkelig sker noget på den her side.
Dbh
Thomas
Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.
Jeg har intet imod at scrolle ned, så længe jeg ikke skal srolle for langt ned.
Men ved nogle sider, f.eks oversigter over produkter eller nyheder, kan jeg faktisk godt lide at siden er lang og at jeg bare kan scrolle løs. Så kan jeg hurtigere skimte mange nyheder, eller skimte en produktoversigt igennem meget hurtigt.
Elsker også scrollen. Faktisk større chance for at jeg går fra en side hvis der ikke er scroll end hvis der er... Det er noget som følger med det at have internet. Så længe det ikke er mere end 1 gang på forsiden med fingeren hen over musen er scroll godt! :)
Holdningen med ikke at skulle scrolle, var specielt stor sent i 90'erne, så vidt jeg husker var den primærer årsag til modstanden, at ved flere undersøgelser havde vist at brugerne overså scroll-baren.
Løsningen kom senere, da man begyndte at designe siderne, så de åbenlyst vist at man kunne scrolle på siden, f.eks. ved at placerer et billede med ramme som både ligger above-and-below the fold (Som man kalder den nederste kant af skærmen før der er scrollet.
Nu skriver du arbejder, med web så skulle du tage at surfe http://www.jyskebank.dk (Hvis du ikke allerede har gjort det) og prøv at resize din browser.
Det kaldes Responsive Design, og skal nok blive det nye sort indenfor web.
... og selv om det er designet efter de 600px som man siger folden ligger på kan man aldrig vide hvordan folk har deres browsere. Det er jo langt fra sikkert at man browser i fuld skærm.
Så ja.. Det nye er at vi er ligeglade med scroll, men bestræber os på at holde det mest væsentlige i det mest sete område. Og at "responsive webdesign" er, som Lundsby påpeger, det nye sort. Hvis ikke du er bekendt med begrebet er det på tide at blive det!
Jeg tager tit mig selv i at hive browseren mindre på helt friske sites - bare lige for at se... :)
Først og fremmest tak for jeres gode tilbagemeldinger :)
Er bekendt med det nye sort, som også er noget vi arbejder på at få ind i vores løsninger!
Et andet fænomen, som jeg er ret vild med, er såkaldte "One page designs", hvor alt er i en lang strøm nedad på siden. Det er klart at det ikke duer til alle typer websites, men fx en produktside som denne er sku cool - http://hoynebrewing.ca/#home som jeg fandt på sitet ONE PAGE LOVE
Jeg syntes det vigtigste er, at den information man søger på hjemmesiden er klar og tydeligt. Og at der er en tydelig struktur på hjemmesiden. Om der så er scroll er mine vigtigt, så længe tingene ikke bliver 'gemt' for langt nede på siden.
Er iøvrigt meget enig i forhold til responsive webdesign.
Daniel Bach:
Et andet fænomen, som jeg er ret vild med, er såkaldte "One page designs"
Jeg har selv brugt en variant af det på underenplov.dk i form af en 'infinite scroll'. Når man går ind på forsiden er der ca. 20 opgaver listet på forsiden. Men man kan scrolle igennem de første 150 opgaver, hvor siden så bare bliver længere og længere. Det giver både overskuelighed og muligheden for bare at scrolle igennem for dem der ønsker det :)