Hej, Er der nogen der har gode råd / erfaring med eksport til Norge? Mvh Søren |
Hvad er det du vil have af hjælp.
Hej, Vi har fået forbindelse til nogle detailvirksomheder i Norge som ønsker at gøre handel med os. Har hørt det kræver noget planlægning at eksportere til Norge, så tænkte om der var et sted man evt kunne læse lidt om hvordan man lige skal gribe det an så det bliver mest muligt flydende for begge parter. Mvh Søren |
Discover Russia · Eksklusiv russisk te. En ren nydelse for krop og sjæl.
Det kræver vel ikke mere planlægning at eksportere til Norge end til andre lande udenfor EU. Du kan få råd og vejledning vedr. export hos eksportrådet under undenrigsministeriet. De rådgiver danske virksomheder om eksport.
mvh Ravn |
Hej Ravn, Tak skal du have. Havde ellers fået at vide af nogen at man blev ringet op af de norske toldmyndigheder når ens varer var nået til grænsen og at man så skulle sende bekræftelse til den om at toldpengene mm var overført før man kunne komme videre. Men ved selvfølgelig ikke om det er sandt. Omvendt ved jeg også hvor skrabe de kan være deroppe.... Mvh Søren |
Som udgangspunkt er det vel ikke dig der skal betale Told, men dine norske kunder der skal afholde den udgift. Og det fungerer ligesom i DK ved at dine kunder skal importregistreres, og derfra betales importmoms og told. Nu ved jeg ikke hvor meget Told der er på te, men hvis det er mange penge kan du måske få noget retur ved export ud af EU, så varen ikke bliver fortoldet 2 gange /Peter |
Hej Søren Umiddelbart, så tror jeg godt du kan forvente at de kontakter dig, men i langt de fleste tilfælde vil det være modtageren i Norge som tolden i givet fald kontakter og som også normalt betaler den toldregning ved modtagelsen, men ellers så sørg blot for at vedlægge faktura på det du sender, så skulle det gå helt af sig selv. Hvis ikke du ønsker modtageren at betale tolden, så mener jeg at man hvis nok kan klare den slags papirer på forhånd, så du klarer det for kunden, men jeg aner ikke hvordan man gør det eller om man overhovedet kan. Jeg synes blot at have hørt det før. |
Hej alle, Tak for jeres gode svar. Nu vil jeg sætte mig ned og kigge lidt på det. Mvh |