Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms o.a. som Lønmodtager, honorarmodtager eller erhversmæssig?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jan 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et nystartet enkeltmandskonsulentfirma der her i 2012 har skrevet en 1 årig kontrakt med et udenlandsk firma i et EU land, med en fast månedlig hyre + bonus, og jeg kan viderefakturere alle mine driftsomkostninger til firmaet. I det store hele: 0% risiko for mig. Der er ingen begrænsninger i kontrakten der gør at jeg ikke kan arbejde for andre firmaer - men jeg planlægger heller ikke at arbejde for andre.

På skats hjemmeside, kan jeg se at jeg så vil falde i kategorien "lønmodtager" (http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530).

Men hvad betyder det rent praktisk i forhold feks MOMS og regnskab?

I forbindelse med min månedlige faktura på min hyre, antager jeg at jeg ikke skal momse, men indberette via listesystemet som sædvanligt?

I forbindelse med de driftsomkostninger jeg har, antager jeg at jeg skal fakturere driftsomkostningerne inkl den moms jeg har betalt ved købene videre til firmaet, men uden at selv køre momsen ind over mit eget firma?  Hvis jeg feks har købt kontorartikler for 1000 kr inkl moms, sender jeg en faktura videre på 1000 kr, som jeg så bogfører under udlæg og lader ind/udgående momskonti være.

Ud over ovenstående, hører jeg gerne om andre bjørnefælder i forbindelse med skat og moms som jeg skal passe på ikke at træde i i forbindelse med denne "lønmodtager status".

Mvh Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:34

Hmm...lønmodtager...vel ikke, når det er en udenlandsk virksomhed?

Du skal fakturere helt normalt........indtægter/udgifter via dit CVR.nr.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:21

Hej

mapebo:
om andre bjørnefælder

Som du er inde på, så vil Skat betragte dig som lønmodtager, når du på den måde kun har en kunde.

Jeg ved ikke, hvordan Skat vil stille sig, nu hvor det er en udenlandsk virksomhed, men bjørnefælden for en dansk virksomhed i en tilsvarende situation ville være, at de var forpligtet til at indeholde A-skat og betale feriepenge, m.m. som for en almindelig lønmodtager.

Om Skat kan kræve tilsvarende af en udenlandsk virksomhed, når din arbejdesplads ligger i Danmark, vil jeg anbefale dig, at du direkte spørger Skat om, for at undgå eventuelle senere misforståelser. 

Mvh.

Ole

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:27

Ole..hvordan forestiller du dig, at en udenlandsk virksomhed uden CVR.nr. skal betale skat i DK?

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:39

Jeg gentager: 

Ole Schelde:
Jeg ved ikke, hvordan Skat vil stille sig, nu hvor det er en udenlandsk virksomhed, men

Men jeg er sikke på, at der er regler for hvordan en udenlandsk virksomhed skal håndtere det at have ansatte, som har arbejdsplads i Danmark. 

Det er ikke et spørgsmål, om at virksomheden skal betale skat til Danmark, men at de skal tilbageholde og indbetale medarbejderens A-skat.

Og derfor anbefaler jeg, at mapebo spørger Skat om dette.

Mvh.

Ole

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:44

Jamen Ole..han er jo ikke ansat.

Han har CVR.nr. og kan fakturere.........SKAT kan ikke statuere lønmodtagerforhold, idet

det ikke er en dansk virksomhed/arbejdsgiver.

Jeg har flere eksempler fra praksis, hvor man afregner via CVR.nr./faktura.

Jo..virksomheden skal efter det du mener betaler lønmodtager skatten i DK.

Sorry.. dit svar er fuldstændig ulogisk.

MvH

Peter 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)