|
Hej Jeg har et nystartet enkeltmandskonsulentfirma der her i 2012 har skrevet en 1 årig kontrakt med et udenlandsk firma i et EU land, med en fast månedlig hyre + bonus, og jeg kan viderefakturere alle mine driftsomkostninger til firmaet. I det store hele: 0% risiko for mig. Der er ingen begrænsninger i kontrakten der gør at jeg ikke kan arbejde for andre firmaer - men jeg planlægger heller ikke at arbejde for andre. På skats hjemmeside, kan jeg se at jeg så vil falde i kategorien "lønmodtager" (http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530). Men hvad betyder det rent praktisk i forhold feks MOMS og regnskab? I forbindelse med min månedlige faktura på min hyre, antager jeg at jeg ikke skal momse, men indberette via listesystemet som sædvanligt? I forbindelse med de driftsomkostninger jeg har, antager jeg at jeg skal fakturere driftsomkostningerne inkl den moms jeg har betalt ved købene videre til firmaet, men uden at selv køre momsen ind over mit eget firma? Hvis jeg feks har købt kontorartikler for 1000 kr inkl moms, sender jeg en faktura videre på 1000 kr, som jeg så bogfører under udlæg og lader ind/udgående momskonti være. Ud over ovenstående, hører jeg gerne om andre bjørnefælder i forbindelse med skat og moms som jeg skal passe på ikke at træde i i forbindelse med denne "lønmodtager status". Mvh Peter
|
Hmm...lønmodtager...vel ikke, når det er en udenlandsk virksomhed?
Du skal fakturere helt normalt........indtægter/udgifter via dit CVR.nr.
MvH
Peter
Bliv gratis medlem