Blandt et af mine foretagender har jeg et ApS med en kapital på 125.000 kr, og en gæld på ca. 350.000. (Heraf er de 175.000 kr gæld til mig personligt.)
Der er et overført resultat på -75.000 kr, (= samlede passiver for 400.000 kr.)
For at nedbringe renteomkostningerne overvejer jeg at konvertere noget af virksomhedens gæld til mig til kapital.
Hvilke fordele/ulemper er der ved dette? (Vi kan se bort fra emner der vedrører personlig kapitalindkomst)
Stiller en kapitalforhøjelse mig bedre/værre/uændret i forhold til gæld, hvis jeg på et tidspunkt skyder et holdingselskab ind i mellem mig og mine virksomheder?
Jeg kunne vel på denne måde udnytte det akkumulerede underskud.
Såfremt der er tale om positiv egenkapital og du konvetere gælden vil gælden blive mindre og egenkapitalen større. Såfremt der er tale om en negativ egenkapital vil en konvetering betyde en reduktion i det uudnyttede skattemæssige underskud.
I så fald du ønsker at indskyde et holding selskab for at kunne udnytte det akkumulerede underskud kan det ikke lade sig gøre ved sambeskatning. Bliver de to selskaber sammenbeskattede kan de kun bruge det fremtidige skattemæssige underskud og ikke tidligere års uudnyttede skattemæssige underskud.
Med venlig hilsen
Kristian Niedoborski Thøgersen
- Har du ydeligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig på telefon 89 25 25 25 eller mail.