Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når kunderne snyder

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 17. Sep 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Såfremt kunden selv har skabt en vildfarelse (ved at blokere postkassen og aftale med posten at pakken skulle modtages senere) og herefter prøver at udnytte dette økonomisk ved at få dig til at sende endnu en pakke kunne der være basis for at melde kunden for bedrageri jf. straffelovens § 279.

Alternativt kan du skrive dette i brevet til kunden og se om det har en effekt. Herefter kan du vælge at gå til politiet. Den form for adfærd kunden udviser, ifølge de fakta du fremfører, løses efter min overbevisning ikke blot ved inkasso

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 41
Fra  Sundberg Grafik Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svarene - inkasso bliver næste skridt.

Men jeg tænker også lidt på hvor Nets (lovgivningen) er henne i alt dette. Hvorfor har vi som indehavere ikke mulighed for at indberette kunder der bedrager os, på samme måde som kunderne har mulighed for at indberette butikker på nettet?

Og mht. svindelalarm - så synes jeg faktisk at ideen er rigtig god - det er jo tydeligvis et stigende problem med kunder der snyder. Jeg var inde og kigge for et par dage siden. Men 99,- om måneden er for meget for mig, der er jo rigeligt med udgifter i forvejen :)

Fra Odense
Tilmeldt 10. Feb 10
Indlæg ialt: 709
Fra  . . Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Sisley:
Nets (lovgivningen)

Aaaarrh :-)

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 41
Fra  Sundberg Grafik Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Kristian

Det var lidt dette jeg var ude efter. Netop fordi kunden selv har en aftale med PostDanmark om, at post skal tilbageholdes. Men alligevel skriver hun til mig, at hun ikke har modtaget noget. Det kan jo kun tolkes som et bevidst forsøg på at bedrage. Jeg bad hende endda, efter første mail, lige om at kontakte det lokale posthus for at sikre at pakken ikke lå der!

Måske det hjælper hvis jeg nævner det med bedrageri samtidig med inkasso.

Som sagt er det ikke så meget pengene, det er princippet. Og hvis ikke vi forsøger at bremse det, så vil problemet stige, uden tvivl, eftersom vi ikke har ret mange rettigheder som indehavere!

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Sisley:
eftersom vi ikke har ret mange rettigheder som indehavere!

 

Det er vist noget du har misforstået! Du kan da bestemme at kunderne skal møde op og afhente varerne ved daggry iført røde nissehuer, hvis det er det du vil.

Der er jo i virkeligheden tale om noget så simpelt som enten at gøre som de andre og så tage de risici det medfører, eller at udvirke sine egne procedurer som måske koster nogle kunder. Det er simpelt købmandsskab, - hvad kan bedst betale sig.

Modsat dig, så er mine erfaringer (jeg har haft webshop(s) i mere end 10 år) at mit svind på den konto er under 1% og der er ikke nogen tendens til at det er stigende overhovedet.

Jeg tror det hænger meget sammen med den måde man opbygger sin shop på, - f.eks er telefontid en rigtig god måde at signalere at der faktisk er mennesker bag shoppen. Herudover er det også vigtigt ikke udelukkende at sætte sine handelsbetingelser op på side lort i en copy-paste udgave, - men derimod forklare på et helt almindeligt sprog hvordan proceduren er ved reklamationer, herunder også ved mgl. levering. Man kan sagtens have den obligatoriske "handelsbetingelser" som Nets foretrækker det og så en FAQ eller lign. på et mere klart sprog.

Vedr. den manglende levering, (hvor varen jo ikke er leveret før kunden har varen på bopælen), så fremsender jeg simpelthen en tro og love erklæring til kunden, og jeg efterlyser forsendelsen som afsender  Hvis PD mod forventning ikke kan forklare bortkomsten, sender jeg påny en skrivelse til kunden hvor kunden får muligheden for at få pengene retur eller en ny vare tilsendt jf. teksten på tro og love erklæringen.

Rent juridisk har jeg så noget at holde kunden op på hvis der er tale om snyd, - men jeg har aldrig haft brug for det fordi jeg ved tilbageførsler gennem banken hvor jeg kan dokumentere leveringen, simpelthen fremsender en faktura, der  som ved al anden mgl. betaling overgår direkte til inkasso, nøjagtig efter samme vilkår som havde jeg modtaget en check uden dækning.

Gør kunden indsigelser, og jeg gennem T&T kan dokumentere at varen er leveret, så lader vi Retten afgøre resten. Men folk med "dårlig samvittighed" betaler oftest inden, fordi de ved at de har underskrevet en erklæring.

I det konkrete tilfælde tilfælde, ville jeg normalt  ikke have sendt en vare før svaret fra PD var der, da der ikke var mange helligdage i den periode lige netop i år. Ellers, (hvis der var særlige grunde som gør leveringstidspunktet særlig vigtigt for kunden, såsom fødselsdagsgaver) havde jeg fremsendt varen ud fra en risikovurdering om  jeg ville være villig til at tage tabet,- simpelthen baseret på hvor meget der står på den konto hvor hensættelser til tab findes. En konto, der finansieres af den kalkule jeg beregner avancen efter.  

Småsager ordner jeg pr. kulance, - man skal ikke bruge tid på principrytteri eller ærgelser. Tiden skal bruges på at optimere forretningen. For det er jo det, det er; forretning. 

Så, der er da ingen grund til at fortvivle......

Tilmeldt 14. Apr 09
Indlæg ialt: 216
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er desværre en yderst trist sag og jeg har ligeledes været udefor en lign. sag, men den blev sendt til inkasso og klaret derfra, så jeg kan heller ikke se du kan gøre andet.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Oct 11
Indlæg ialt: 19
Fra  Designportalen.dk Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej håber du finder ud af det, og bliver den erfaring rigere til næste gang, for håbenlig mere sjælden end ofte.

Men for at forbygge dette kunde problem, sender jeg altid efter køb en mail til mine kunder hvor jeg skriver at de automatisk vil modtage en mail med et track & trace nummer så de kan følge varen fra afsendelse til modtagelse på www.post.dk og når så varen er sendt, ja så modtager de så igen proceduren med at de modtager en mail hvorpå der står et track & trace nummmer, hvor de igen for at vide at man kan følge sin pakke hele vejen til deres adresse på www.post.dk på denne måde er det lagt lidt over i kundens hænder med at holde øje med pakken der er på vej, samt nu ved kunden altså man kan følge pakkens forsendelse og modtagelse. Har via denne metode ikke haft nogle tidsberøvende kunder i nu. :)

En sidste ting, har igennem nogle job's haft nogle erfaringer med disse på godt jysk trælse kunder at gøre, min erfaring fortæller at ofte er en advarsel om netop at vis kunden ikke reagere. vil næste skridt være inkasso med mulighed for at ende i RKI, eller et brev fra advokaten om næste møde bliver i retten osv. For når alt kommer til alt er det ofte ikke den kunden har lyst til, og så sker der ofte det kunden nok skal "makke" ret eller give lyd fra sig, ;)

du skal nok få din varer igen.

Mvh.: Per D. Sønderby


Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 41
Fra  Sundberg Grafik Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det Per :)

Men kunden får automatisk T & T nummeret når pakken sendes, problemet er bare at i 75% af alle tilfælde så scannes pakken ikke af PostDanmark, så der er ikke noget at se når man går på www.post.dk, hvilket PostDanmark også selv beklager i mailen - som kan ses her:

Tak for din henvendelse.

Jeg har lige kontaktet omdelingscenteret, og de oplyser, at pakkerne blev scannet tilbageholdt efter aftale med modtager, da brevkassen var blokeret.

Omdeleren oplyser, at pakkerne er udleveret til modtager.
 
Vi beklager, at dette, ved en fejl, ikke fremgår af scanningerne.
Tilmeldt 16. Mar 10
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael_N:
Så sender du kunden til inkasso

 

Ja det er bare at køre på, der er ingen grund til at lade kunden slippe.

effektiv inkasso - inkasso der virker

Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt og sagligt svar.

Og ja - hvis det er småpenge skal man glemme sagen. Inkasso er alt for tungt, dyrt og energikrævende og ofte er det alene advokaten der griner hele vejen til banken.

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)